Test, lélek, szellem – fogalmak, amelyekre szinte azonnal rávágjuk: pontosan tudjuk, mit jelentenek. De valóban így van? Bár a mindennapi beszédben használjuk őket, kihívás lehet az isteni és az emberi lélek, a testi és a lelki ember beazonosítása. Nem csoda: a különböző magyar bibliafordítások nehéz feladat elé állítják az olvasót. Görög fogalmak magyarázatával, újszövetségi igéket sorolva most a bibliai antropológia alapfogalmaihoz visz közel László Virgil, az Evangélikus Hittudományi Egyetem tanszékvezetője, aki előadásával a fogalmi zűrzavarban is rendet teremt.
A lelkiség biblikus értelme olyan téma, amelyről egy egész tanévet végig lehetne beszélgetni. Az alapprobléma izgalmas: az emberről szóló gondolkodásunkat ugyanis nem a Biblia szemlélete határozza meg, hanem Descartes francia filozófus megközelítése. Miért állíthatjuk, hogy a spiritualitás szempontjából nagy kárt okozott a kereszténységnek? S vajon min vitatkoznak a biblikus kutatók, oldalak tízezreit megtöltve?
Az előadásból kiderül, Luther szerint ki ül életünk kocsijának bakján, melyek a zsidó és a görög emberszemlélet különbségei és hasonlóságai, mikor működik jól a lélek, és hányféle „én” van. Végül pedig arról is szó van benne, hogy a bibliai tanítás szerint a test nem eleve rossz, és hogy honnan jön a csábítás és a vágyakozás. László Virgil bibliai igeszakaszokon keresztül bemutatja, hogy Isten a szívek vizsgálója – no nem mint egy kardiológus, hanem mert onnan indul ki az élet, viszont a keresztény egzisztencia mégis az értelem megújulásával jön létre.
Az Evangélikus Hittudományi Egyetem biblikus szabadegyetemének előadásait folytatásban adjuk közre.
A mostani előadás teljes terjedelmében itt érhető el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.