Ahány élethelyzet, annyiféleképpen éli meg minden család az online oktatást. Nincsenek ezzel másként a lelkésznők sem, akiknek ebben a különleges helyzetben nemcsak a szolgálat új módjait kell megtalálniuk, hanem a gyermekeik online oktatását is menedzselniük kell. Cikkünkben Schaller Bernadettet és Balog Esztert kérdeztük arról, ők hogyan zsonglőrködnek ebben a helyzetben.
Összeállította: Harmati Dóra
Semmi sem írja le jobban a dolgozó édesanyák mindennapjait, életvezetési tempóját, mint az, hogy üzenetben feltett kérdéseinkre rekordidő alatt, szinte azonnal választ is kaptunk. Az online oktatást sokan sokféleképpen élik meg. Az interneten a legkülönfélébb cikkek és blogok jelennek meg a témában: a segélykiáltásoktól kezdve a harmónia és béke idilli leírásáig.
Minket azonban mégis az érdekelt, hogy az evangélikus lelkésznők hogyan élik meg ezt a nem mindennapi helyzetet.
A templomok bezártak, a többségében idős gyülekezeti tagokkal pedig jobb híján csak telefonon vagy a kaputelefonon keresztül lehet tartani a kapcsolatot, az online istentiszteleti alkalmak közvetítését nem számítva. Ez önmagában hatalmas változás, de mi történik akkor, amikor ehhez még ajándékba kapjuk az online oktatást?
Személytelenné vált oktatás
Schaller Bernadett a Nagymányok–Váraljai Evangélikus Egyházközség lelkésze, egy tizenegy éves fiú édesanyja. Az alsósokkal ellentétben az ő iskolájukban ennek a korosztálynak már nem tartanak élő közvetítéseket, feladatlapok érkeznek hozzájuk, valamint a tankönyvből és a munkafüzetből kell dolgozniuk. „Gyakorlati feladatok tesiből, rajzból, cserkészetből; táncból pedig (művészeti oktatás van a suliban) elméleti oktatás zajlik” – válaszolja kérdésünkre Schaller Bernadett, aki szerint a tanárok egyénileg veszik figyelembe a gyerekek és családok lehetőségeit. „Segített az iskola eszközöket szerezni a gyerekeknek, és akik segítséggel sem »digitalizálódtak«, azoknak papíralapon, postán küldik ki a feladatokat, de ez a négyszázötven tanulóra vetítve csupán kb. tíz fő.” Azonban a tananyag kiküldésének módja nem mindig előre kiszámítható. „Van, amikor nagyon sok összejön, van, amikor kevesebb. De ha jelzés érkezik a pedagógushoz, akkor ő igyekszik azt a maga eszközeivel kezelni: időt ad, elnézi a késést. A szünetekre vonatkozóan kéri az iskola a tanároktól, hogy ne terheljék a gyerekeket, de személyes tapasztalat, hogy ezt nem minden tanár tartja be. Szerintem azért, mert ő maga is el van maradva olykor a saját tananyagával.” Problémát jelent az is, hogy a személytelen digitális oktatás nem tud tekintettel lenni a gyerekek eltérő képességeire, valamint a szülők munkakörülményeire.
Telefonos lelkigondozás
A járvány előtti mindennapjairól és az azóta beállt változásokról Schaller Bernadett a következőket mondta: „Általában egész nap alig voltam itthon, most családi okból – idős dédi miatt – nagyon be kell tartanunk a karantént. Eddig sem fértek bele egy napba a tennivalóim, most a háztartási munka megnőtt, a digitális oktatás, amit végzek, szintén nagyon időrabló. Emellett egyetemi képzésben veszek részt, szóval azt se tudom sokszor, hol áll a fejem. Nekem sokkal több lett a dolgom ezzel a helyzettel. A gyülekezeti munka telefonos és számítógépes vonalra terelődött, nagyon sokat vagyok egész nap gép előtt, amit szintén nehezen viselek. Ami jó, hogy itthon vagyunk az idős dédi számára, ez az ő szempontjából kifejezett előny.”
A gyülekezeti tagok eltérően állnak hozzá a változásokhoz. „Az idősebbek türelemmel viselik, de nehéz számukra, a fiatalabbak számára sokkal nehezebb. Mind tudják, hogy nem tehet róla senki, eddig nem volt belőle konfliktusom. Sokat telefonálunk egymásnak, én is »telefonos lelkigondozó« lettem.”
Tanulás reggeltől estig
Balog Eszter a Gyóni Evangélikus Egyházközség lelkésze, három gyermek édesanyja, akik bár fölsőbb osztályokba járnak, de a tananyagot nem egységesen adják le nekik. „Két gyermek a Krétán tájékozódik napról napra. A harmadik a Classroom segítségével, illetve zoomos órákkal.”
A lelkésznő elmondta, hogy mindegyik gyermekénél kérték a tanárok a visszajelzéseket, amelyeket aztán figyelembe is vettek. Azonban a gyerekek kezét nem lehet teljesen elengedni, szükségük van a segítségre, ami azt eredményezi, hogy Balog Eszter a saját munkáját csak az extra órákban tudja végezni.
„Az online oktatás maximalizálja a digitális ismereteket, a gyerekeim lassan mind jobban kiigazodnak a gépeken, mint én. Ez engem is motivált, magam is megtanultam sok mindent, például a Zoom program használatát.
Sajnos reggel nyolc órától este hétig tart, míg mindegyik gyermekkel végzek.
Jobban szeretik, ha tanulok velük, mert akkor nem kalandozik el a figyelmük. A nagyobb fiam a legönállóbb, de őt is kísérem napról napra. Szerencsére a férjem főz. Ez nagy segítség! A munkámat általában este vagy hajnalban tudom végezni. Vagy ők szorulnak estére, amit nem szeretünk, a túl késői lefekvés borzasztó másnapot von maga után.”
A lelkésznő elmondta, hogy a szolgálatának elvégzése gyökerestül megváltozott.
„Teljesen más lett: a munkámra, ami jórészt az online világban történik, akkor jut idő, ha nyugalom van otthon. Eddig volt otthon négy, esetleg hat óra munkaidőm a hittanok mellett is. Most csak hajnalban vagy este jutok nyugalomhoz.”
A gyülekezeti tagok türelemmel és támogató visszajelzésekkel hálálják meg a lelkészük munkáját. Már nagyon vágynak vissza a templomba. „A gyülekezeti tagok türelmesek, bár már mindenki jönne akárcsak a templomkertbe is istentiszteletre. Kedves visszajelzéseket kapok a digitális munkámért. Ez persze jobb, mint a semmi, de nem pótolja a személyes találkozásokat.”
Kép: Unsplash.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.