Kötőszó

Evangélikus közéleti blog

ODA tették magukat – csapatban tanulják a demokráciát

A Mezőberényi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium PentaSkill csapata az Online Demokrácia Activity (ODA) élmezőnyében szerepel: tizenhét csapatból jelenleg a negyedikek. Az első öt csapat kerülhet az offline döntőbe, amit Budapesten rendeznek meg, az első három csapat pedig elutazhat Strasbourg-ba. A döntőbe kerülésért dolgozó és izguló csapatból Boruzs Petrával, Győri Klaudiával, Tasnádi Tamarával és Varga Laurával beszélgettünk (a csapat ötödik tagja, Tremmel Nikolett éppen egy új feladathoz gyűjtött anyagokat).

pentaskill.jpg

A csapatotok neve PentaSkill, ami utal arra, hogy mindegyikőtökben van valami különleges képesség, ami hozzájárul a csapat sikeréhez.

Laura: Eleve azzal indult a játék, hogy különböző szerepekre különböző képességekkel rendelkező embereket kellett összegyűjtenünk. Szükség van egy csapatkapitányra, aki kifelé képvisel, jól tud beszélni, aki összetart.

Petra: Kellett valaki, aki a művészetekben és a vizualitásban van otthon. Valaki, aki ért a számítógéphez. Egy másik, aki jól tud érvelni, kiállni a csapat véleménye mellett, akár vitatkozik is, és végül olyan ember is, aki az esszék megfogalmazásában is jeleskedik.

Mi ez az O:DA? Hogyan szereztetek tudomást a versenyről?

Klaudia: Tanulásmódszertan órán vetődött fel, hogy ez a verseny kihívás lehetne számunkra. Többünket érdekelt, de mi öten voltunk a legkitartóbbak.

Petra: Az Online Demokrácia Activity lehetőséget nyújt a fiataloknak arra, hogy csapatban dolgozva megvalósítsák kreatív ötleteiket, valamint a demokratikus társadalomban ránk váró feladatokra készít fel. Ebben a fordulóban például az idő a téma, ami jó alkalom arra, hogy mi is átgondoljuk, hogyan képzeljük el a jövőt, mit tehetünk a szebb jövőért. Az előző fordulóban a múltról volt szó, és mi is beleáshattuk magunkat a magyar történelem egy szeletébe.

Okozott már valamelyik feladat feszültséget a csapatban?

Laura: Szerintem nem lehet egy ilyen versenyt végigcsinálni konfliktus nélkül.  Számomra a legnagyobb tanulság, hogy hogyan tudunk együttműködni, amikor ilyen nagy a tét és a határidő nyomása. Nem sok összezörrenés van, és ezeket igyekszünk megoldani.

Mi volt az a feladat, ami a leginkább próbára tett titeket az eddigiek során?

Klaudia: Az esszék.

Laura, Petra, Tamara: A rádióműsor. Nem kitalálni volt nehéz, hanem megvalósítani, hogy mindenki száz százalékig beletegye magát.

Egy rádióműsort kellett összeszerkesztenetek 56 apropóján. Mi volt a koncepció?

Tamara: Mintha 1956-ban lennénk, aznap, amikor a rádiót elfoglalták, az egész napon végigmentünk, a diktatúrából a szabadságba.

Az utolsó fordulóban milyen feladataitok vannak?

Petra: A jövőbe utazunk. Meg kell álmodnunk egy Hipersulit, vagyis el kell képzelnünk, hogy milyen lenne a jövő álom-iskolája, amibe mi magunk is szívesen járnánk. Meg kell terveznünk teljes részletességgel, hogyan nézzen ki az iskola épülete és a tantermek. A tanárok és diákok közötti viszonyt is át kell értelmeznünk, esszét írnunk a tanárok nevelési filozófiájáról. Minikonferenciát szervezünk, diákok és tanárok közös részvételével, amelyet videóra is veszünk. 

Laura: A vizuális megjelenés miatt igyekeztünk látványos feladatokat összeállítani, amiből kiderül, hogy kortársaink és tanáraink hogyan gondolkodnak az álomiskola témájáról.

Mi a tétje a versenynek, és hol álltok jelenleg?

Klaudia: Tizenhét csapatból jelenleg a negyedikek vagyunk. Az első öt kerül az offline döntőbe, ami élőben folyik majd Budapesten. Az első három csapat utazhat Strasbourg-ba, Franciaországba, ez a főnyeremény. Most a döntőbe kerülésért dolgozunk.

Petra: Felvillanyoz minket ez a lehetőség, és energiát ad ahhoz, hogy teljes erőbedobással dolgozzunk az utolsó forduló feladatain.

Laura: Rendkívül inspiráló, amikor a tanáraink gratulálnak nekünk az eddigi sikerekért.

Mi az, amit a felnőtt életbe mindenképpen továbbvisztek magatokkal, függetlenül a helyezéstől?

Laura: Mindenképpen megérte, hogy jobban beleláttunk az ’56-os eseményekbe. Nekem óriási élmény volt, hogy az egész témahetet végigkövettük az őszi szünet előtt.   

Petra: Hosszútávon fontos tanulság mindenkinek, hogy mekkora erő csapatban dolgozni, együtt küzdeni egy célért, és hogy a kemény munka meghozza a gyümölcsét, megéri kitartani. 

A Barankovics István Alapítvány által szervezett középiskolásoknak szóló verseny első két online fordulója után a döntőbe kerülés esélyesei között szerepel a mezőberényi PentaSkill. Az ötfős team minden tagja a gimnázium Arany János Tehetséggondozó Programjának 9. évfolyamos tanulója.

A bejegyzés trackback címe:

https://kotoszo.blog.hu/api/trackback/id/tr1211962669

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KötőSzó

Társadalom és egyház, kereszténység és közélet, Krisztus és a 21. század. A világ (nem csak) lutheránus szemmel. Kötőszó – rákérdez, következtet, összekapcsol.

Partnereink

277475082_307565714663340_7779758509309856492_n.png
mevelet1516_r.png

 

Közösségünk a Facebookon

süti beállítások módosítása