Kötőszó

Evangélikus közéleti blog

Egy könyvbemutató margójára

NEMek között, Társadalmi nemek sokszínű vallási megközelítésben. A Luther Kiadó legújabb könyvének bemutatóján jártunk.

Szerző: Kőszeghy Miklós

Ahogy növekednek azok az elektronikus felültek, ahol összefuthatok bárkivel a virtuális térben (mint például itt és most), annál nagyobb hatással vannak rám a személyes találkozások. Így keveredtem el pénteken egy könyvbemutatóra, pedig el kell árulnom, hogy ez a műfaj nem tartozik a kedvenceim közé. Sem a hallgatóság tagjaként, sem szerzőként. Ráadásul azt is be kell vallanom, hogy a bemutatott könyvet nem olvastam. (Jártam már olyan könyvbemutatón, ahol a könyvet bemutató személy ugyanilyen „felkészültséggel” érkezett, de ez más kérdés.) Elvégre a nem elolvasás még nem ok arra, hogy ott se legyek.

És ugyan eltelt azóta három teljes éjszaka, de a könyvet még mindig nem olvastam el. Mégis, mintha még most is ott lennék a Mozsár utca és a Nagymező utca sarkán, a kávézó emeleti termében. S reggel óta azon gondolkodom, miért érzem így. Mivel pedig az írás számomra az egyik leghatékonyabb ventillációs technika, úgy döntöttem, leülök a klaviatúrához. Igaz, mondták is, hogy tegyem ezt, de az igazi motivációhoz ez talán nem lett volna elég.

Szóval elmentem. Tanítványok, barátok, puszi-puszi, ismerősök, ahogy ez lenni szokott. De valahogy már itt egészen más volt az egész, mint amire számítottam. Nem azt furcsállottam, hogy férfiként a törpe kisebbséghez tartozom – ezt sokkal inkább paradicsomi állapotként szoktam megélni, mintsem nyomasztó körülményként. Inkább az volt szokatlan, hogy jóformán alig ismerek valakit. Még a pódiumbeszélgetések résztvevői közt is látok egy ismeretlen arcot. Szent-Iványi Ilona vezeti a beszélgetést, könnyed és elegáns, mint mindig. Perintfalvi Rita Bécsből képviseli a katolikus oldalt, üdítő őszinteséggel. Csepregi András (hát még ő hogy érezhette magát a pulpituson egyedüli férfiként!) pedig most is eredeti és bravúros. De ki a negyedik? Kiderül hamar: Kováts Eszter, politológus. Politológus? Akkor talán ezért a sok ismeretlen?

És ezen a ponton kezdett motoszkálni valami a fejemben. Igazából fogalmam sincs róla, mi fán terem a gender mint tudományos probléma. A bemutató után persze valamivel már tájékozottabb vagyok, de azért tudom, hogy ez még messze nem a Kánaán. A bemutatót nem is a könyv miatt éltem meg számomra is meglepő intenzitással. És másnap reggelre talán már azt is tudom, hogy akkor hát mi miatt.

nemek-kozott.jpg

Egyházi könyvkiadó, egyházi egyetem, teológiai könyv, egy sor teológus, és mégis itt ez a sok idegen. Azt hiszem, nagy pillantok voltak ezek pénteken. Mintha ha angyal szállt volna, szerencsére nem Babilonba, hanem a Mozsár utca felett. Kiderült számomra az, amit Nyugat-Európában sokszor megtapasztaltam már, hogy a teológia nem a vallási gettó tudománya. Éppen ellenkezőleg: lehet híd, kapu, a dialógus kerete, és még sorolhatnám. S az Evangélikus Hittudományi Egyetemnek is lehet mondanivalója sokak számára, olyanok számára is, akik talán még a kereszténységhez sem kötődnek. Mert az egyetem se egyfajta szellemi gettóban kénytelen csak mozogni. Van releváns mondanivaló, csak meg kell fogalmazni, és ki kell lépni vele a biztonságot nyújtó falak közül. S hogy erre csak a gender téma volna képes? Kizártnak tartom! Hiszen nem voltam egyedül azzal a kínos ténnyel, hogy nem olvastam a könyvet. S azt is tudom, mások is kilépnek az egyetem falai közül.

S hogy mit remélek? Hogy leszek még ilyen bemutatókon, ahol alig ismerek valakit…

A szerzőről: Kőszeghy Miklós (1964) – ókortörténész

A bejegyzés trackback címe:

https://kotoszo.blog.hu/api/trackback/id/tr538757854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KötőSzó

Társadalom és egyház, kereszténység és közélet, Krisztus és a 21. század. A világ (nem csak) lutheránus szemmel. Kötőszó – rákérdez, következtet, összekapcsol.

Partnereink

277475082_307565714663340_7779758509309856492_n.png
mevelet1516.png

 

Közösségünk a Facebookon

süti beállítások módosítása