„A reformáció nem más, mint egy hozzáállás a kereszténységhez. Ebben az értelemben a reformáció nem felekezetfüggő.” – írja Gáncs Tamás. A kelenföldi evangélikus igazgató lelkész Mt 5,1–10 alapján írt, reformáció ünnepéhez kapcsolódó gondolatait olvashatják.
P. A. Labouchère: Melanchthon, Luther Pomeranus és Cruciger bibliafordítást készítenek (1847)
Fogyasztható-e a reformáció 2021-ben? Fogyasztható-e még, fogyasztható-e egyáltalán, fogyaszthatónak kell-e lennie? Úgy is kérdezhetném: az a gyöngyszem, az a kincs, amelyet Luther és társai felhoztak a mélyről, mennyire jön át 1517-ből 2021-be? És ha átjön, mi jön át belőle?
Csak azért kérdezem, mert nagy a veszélye annak, hogy éppen az marad ott, a 16. század első évtizedeiben, amire a leginkább szükségünk lenne nekünk, Jézus mai követőinek, ez pedig nem más, mint a dinamika. Az evangélium dinamikája. Az a fajta dinamika, amellyel a reformátorok felvállalták a kereszténység csöppet sem egyszerű ügyét. Dinamika, az a típusú dinamika, amellyel egyszer és mindenkorra letették emberek az életüket és hitüket Jézus élete és a Jézusba vetett hit mellé.
Olyan dinamika ez, amely megjelenik a mátéi igeszakaszban, Jézus bátorító szavaiban. Amikor Jézus a Hegyi beszédben elmondja a boldogmondásokat, egy teljesen újszerű életszemléletet, lelkületet mutat be, mintát ad, olyan mintát, mint amely a reformáció motorja is volt ötszáznégy éve, és lehet az ma is. Mert a reformáció nem egy történelmi esemény csupán, nem lezárt történet, nem is historizáló elbeszélés, a reformáció több ennél.
A reformáció nem más, mint egy hozzáállás a kereszténységhez. Ebben az értelemben a reformáció nem felekezetfüggő. A reformáció egyedül és kizárólag Krisztus-függő a szónak annak a mély értelmében, hogy csak Krisztustól függ. Csak a tőle való távolságtól, illetve közelségtől függ, hogy az ember mennyire a reformáció egyházának tagja, és mennyire nem.
Amit Luther és reformátortársai felfedeztek, az nem más, mint hogy nem a díszlet számít, hanem a tartalom. Hogy nem az számít, ami látszik, hanem az, ami van. Hogy teljesen mindegy, mit mondanak a papok és egyházi méltóságok: ha az nem összeegyeztethető a Szentírással, akkor tévútra vezethet. Hogy a tekintélyelvű egyház merőben ellentétes a jézusi felfogással. Hogy a reformáció az ítélkező, emberidegen, anakronisztikus, elitista egyház halála.
Olyan dinamika, melyben nincsen helye semmiféle képmutató, gőgös vallásosságnak – ilyen értelemben ökumenikus ünnep a reformáció, mert éppen a megosztottság ellen lép fel. Lényeges eleme, hogy nem tesz különbséget első osztályú és másodosztályú hívő között. Mert egyedül a Krisztushoz való közelség, illetve távolság a döntő. És minden más mellékes.
Éppen ezért lehet a „legevangélikusabb” ünnep a „legökumenikusabb” is egyben. A reformáció szellemisége ugyanis egy forráshoz való visszatérésen alapszik. Olyan forrás ez, amely közös. Amelyet nem sajátíthat ki senki. Olyan forrás ez, amely mellé leginkább azt lehetne kiírni: „Mindenki számára!” Vagy azt: „Felekezeti hovatartozástól függetlenül a tiéd!” A reformáció központi üzenete nem más, mint az, hogy a tiszta forrás, az evangélium mindenki számára elérhető.
A kereszténység mindenkié, és nem fordítva, hogy mindenki a kereszténységé. A kettő összetévesztésén sok minden áll vagy bukik a jövőben is. A bárkit is kirekesztő egyház teljesen összeegyeztethetetlen a jézusi gondolkodással, és merőben ellentétes azzal, amire reformátoraink az életüket tették fel, és amiért sokszor az életüket adták.
A reformáció nem egy konzervünnep, nem egy díszcsomagba zárt, de az emberi élettől távoli mese. A reformáció dinamika. Fundamentuma pedig jól tetten érhető a boldogmondások bizonyságtételében. Dinamika, amelyik nyitottá tesz. Nyitottá Isten felé és nyitottá a másik ember felé. Dinamika, amely ráhagyatkozás Istenre.
Ezen ráhagyatkozásnak biztos alapja a nyolc jézusi mondat. Boldogok a lelki szegények. Boldogok, akik sírnak. Boldogok a szelídek. Boldogok, akik éheznek és szomjaznak az igazságra. Boldogok az irgalmasok. Boldogok a tiszta szívűek. Boldogok, akik békét teremtenek. Boldogok, akiket az igazságért üldöznek. Mert övék a mennyek országa. Mert ők megvigasztaltatnak. Mert ők öröklik a földet. Mert ők megelégíttetnek. Mert ők irgalmasságot nyernek. Mert ők meglátják az Istent. Mert ők Isten fiainak neveztetnek. Mert övék a mennyek országa, az Isten országa, amely közöttünk van.
Ma is. A reformáció ökumenikus ünnepén. Ezen a Krisztusünnepen. Amikor a Lélek megerősít minket. Amikor az Atya a forráshoz hív minket. Amikor nem kell kincskeresőkké válnunk. Mert a kincs már a miénk. Boldogok, akik ezt hittel elfogadják.
* * *
A cikk eredetileg az Evangélikus Élet magazin 2021. október 31,–november 7-i, 86. évfolyam 43–44. számában jelent meg.
Az Evangélikus Élet magazin kapható az evangélikus templomok iratterjesztésében, megrendelhető a Luther Kiadónál a kiado@lutheran.hu címen, vagy digitális formában megvásárolható és letölthető a kiadó oldalán.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.