Kötőszó

Evangélikus közéleti blog

Kezdetben…

„Kezdetben” – ezzel az érdekes szóval kezdődik János evangéliuma. Mi emberként nagyon jól megértjük ezt a magunk véges gondolkodásával. Hiszen nagyon nehéz bármit is elképzelnünk úgy, hogy annak nem volt kezdete, vagy nem lesz vége. Sem a politikai rendszereket, sem az országokat nem lehet kezdet és vég nélkül megérteni, sem a sportot, sem a zenei irányzatokat, sem a divatot.

Írta: Kulcsár Márton

in-the-beginning.jpg

 

„Kezdetben volt az Ige, és az Ige Istennél volt, és az Ige Isten volt. Ő kezdetben Istennél volt. Minden általa lett, és nélküle semmi sem lett, ami létrejött.” (Jn 1,1–3)


Ez a szó János evangéliumának az elején azonban sokkal többet jelent bármilyen kezdetnél. Nemcsak az Ószövetség első szavára utal – „Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet.” (1Móz 1,1) –, és nemcsak egy általános kezdetre. Hanem a világ kiinduló okára. Az eredeti szövegben található görög szó, az arkhé (αρχη) az ógörög filozófia egyik fontos kifejezése volt.

Sok filozófus gondolkodott akkoriban azon, hogy a világunk miért olyan, amilyen. Mi okozza azt, hogy vannak szilárd és folyékony anyagok? Miért van hideg és meleg? Sokféle megoldásra jutottak, de mindannyian egy arkhét kerestek és feltételeztek. Egy rendezőelvet, amely mindenért felelős.

Thalész, a milétoszi filozófiai iskola alapítója szerint a víz mindennek a kiinduló oka. Anaximenész szerint a levegő sűrűsödése hozza létre a dolgokat. Minél sűrűbb valami, annál szilárdabb. A felhő sűrűsége nagyobb, mint a levegőé, de sokkal kisebb, mint a vízé. Pitagorasz szerint a számok jelentik a rendezőelvet, Empedoklész szerint pedig a négy őselem: a föld, a levegő, a víz és a tűz.

Zseniális maga a felvetés, hogy világunknak van rendezőelve, mely harmonikussá, kiszámíthatóvá teszi. Eme következtetések azonban tévesek. Persze nem csoda, hiszen az ókori görög filozófusok nem ismerték a világ teremtő Urát. Nem voltak ateisták, volt hitük, de az Úr nem jelentette ki akkor még magát azon a területen, ahol ők éltek.

Évszázadokkal később e filozófusok nyelvén János apostol megírta az evangéliumát. És az első mondat megadja a választ a görög filozófusok kérdésére is: „Kezdetben volt az Ige, és az Ige Istennél volt, és az Ige Isten volt.” Mert Isten maga az Ige. Nem egy személytelen őselv, amely rendet ad, hanem a világ Teremtője, aki a szavával alkotta a mindenséget. Neki nincs kezdete, ő örökkévaló, de kezdetet adott a teremtésben a világunknak. „Minden általa lett, és nélküle semmi sem lett…”

De még ennél is sokkal többet adott. Ő maga az élet, minden élet tőle származik. És nemcsak nekünk adott életet, amikor megszülettünk, hanem önmagát, a maga életét adta a Golgotán. Az elrontott, bűnös múlt helyett egy új kezdetet, az igazi és teljes élet lehetőségét kínálja mindazoknak, akik hisznek benne.

 „Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (Jn 3,16)

 Az írás eredetileg megjelent a nEKEm való oldalán.

A bejegyzés trackback címe:

https://kotoszo.blog.hu/api/trackback/id/tr6314677284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KötőSzó

Társadalom és egyház, kereszténység és közélet, Krisztus és a 21. század. A világ (nem csak) lutheránus szemmel. Kötőszó – rákérdez, következtet, összekapcsol.

Partnereink

277475082_307565714663340_7779758509309856492_n.png
kevelet_tr.png

ksz.png

Közösségünk a Facebookon

süti beállítások módosítása