Az idei tanévtől kormányrendelet rögzíti az okostelefonok és más okoseszközök iskolai használatának korlátozását. Erről, továbbá az online világban való eligazodásról, a szülők felelősségéről és a gyerekek jogairól beszélgettünk a Kötőszó-podcast legújabb adásában. Vendégünk dr. Zorkóczy Miklós jogász, technológia-tanácsadó, egyetemi oktató volt, aki a pestszentlőrinci evangélikus gyülekezet tagja, nem mellesleg pedig három gyermek édesapja.
Szöveg: Vitális Judit | Fotó: Freepik.com
- A beszélgetésben szó esik arról, hogy mit mondhatunk el, mutathatunk meg a nyilvános térben, az online világban a saját gyerekeinkről úgy, hogy azzal ne hozzuk kényelmetlen helyzetbe őket sem most, sem később.
- A szakértő megerősíti, amit sok helyről hallhatunk: a szülői minta a tartalommegosztásban, a tartalomfogyasztásban és eszközhasználatban egyaránt fontos. Önszabályozó viselkedésmintát kell(ene) mutatnunk a fiatalok felé, már egészen kis koruktól. És ahogy a játszótéren ott állunk mellettük, és közbeavatkozunk, amikor túl nagyot esnének a mászókáról, ugyanígy azoktól a műsoroktól, platformoktól is távol kell tartanunk őket, amelyekhez még nincs meg a kellő érettségük.
- A korlátozások és a kontroll mellett ellenpontként a szülők és a gyerekek bátran barangoljanak közösen az online világban: mutassunk a gyerekeknek mi olyan programokat, oldalakat, ahol értelmes, hasznos tartalmakat találhatnak, beszélgessünk velük ezekről, használjuk közösen az eszközöket. „Ez időbe telik, ugyanakkor gyümölcsöző” – fogalmaz a beszélgetésben Zorkóczy Miklós.
- A gyümölcsöt más összefüggésben, mégpedig Pál apostolnak a galatákhoz írott levelére utalva is említi: „Mit tanultunk a Lélek gyümölcséről? A Lélek gyümölcse [a szeretet, öröm, békesség, türelem, szívesség, jóság, hűség és szelídség mellett – a szerk.] az önmegtartóztatás, régebbi fordítások szóhasználatával élve a mértékletesség […] Ha lelketlenül csinálunk valamit, az visszaüt. Miért éppen a gyerekemmel kapcsolatosan ne figyeljek oda százszázalékos mértékig arra, amihez ő hozzájut, hozzájuthat? Még ha az ismeretlen terület is, akkor is legyek ott a háttérben biztonságként. Így alakul ki benne is gondoskodás igénye saját maga, a családja, a környezete iránt.”
- A különböző alkalmazásoknak, platformoknak a használatát sok esetben életkorhoz kötik. Mégis sok olyan felhasználóról tudunk, akik a regisztrációkor egyszerűen nem a valós születési dátumukat adták meg. A jogász elmondja azt is, mit gondol arról, ha szülőként ehhez asszisztálunk.
- Az egyensúlyozás is fontos ugyanakkor, mert amit a többi gyerek ismer, azt a miénknek is „muszáj” megismernie, különben kimarad, illetve lemarad a technológia használatában. A közoktatásban is valami hasonlót kell megvalósítaniuk a pedagógusoknak: a korlátlan használatot vissza kell szorítani, de a teljes tiltás képtelenség.
- Mivel ma már magát a tudást adott esetben sokkal hatékonyabban tudja átadni a gép, és számos tanulást támogató, segítő felület, program, alkalmazás érhető el akár teljesen ingyenesen, akár jelképes összegért, ezért felértékelődik a nevelés szerepe. Csakúgy, mint az emberi közösségeké. Mert van, amit a gép – egyelőre biztosan – nem tud utánozni, pótolni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.