Evangélikus Közéleti Blog

KötőSzó

Egy magyar művész Bécsben – interjú Zászkaliczky Ágnessel

2016. május 09. - KötőSzó

Bécsben sok magyar művész él, akire érdemes odafigyelni, ilyen Zászkaliczky Ágnes is. A fiatal festőművész orgona szakon szerzett diplomát Salzburgban, majd kántorként dolgozott Finnországban, ekkor talált rá a festészetre. Legújabb kiállítása előtt kérdeztük a festészet és a zene kapcsolatáról, a külföldi művészlétről. 

Szerző: Kézdi BeátaMennyire nehéz Bécsben bekerülni a köztudatba?

Nagyon sok munkával lehetséges, és a sajtóval is érdemes jóban lenni. Egyáltalán nem könnyű „híressé válni”, de az más kérdés, hogy a köztudat a szakma elismerését is jelenti-e.

Portrékat festesz, fotórealista stílusban. A kamerás mobiltelefonok idején megéri ilyesmit festeni?

Egy festmény időtálló, örök érték. Salvador Dalit kérdezték a fotográfia megjelenésekor, hogy nem fél-e attól, hogy a festmények értéküket vesztik, hiszen bárki készíthet ezek után képeket. Vagy egyáltalán mi a különbség egy fénykép és egy festmény között? Erre Dali azt válaszolta: csupán kétszázötvenezer dollár. Hiszen egyszeri és megismételhetetlen a festmény, nem hívható elő, nem nyomtatható ki még egyszer, ugyanúgy. Amúgy például Londonban minden évben megrendezik a BP Portrait Award versenyt, ahova több ezren jelentkeznek. Ez is bizonyítja, hogy a szóban forgó művészeti ág igenis virágzik. Tavaly a 3000 jelentkezőből bekerültem én is a döntőbe a kisfiamról készült portréval.

on_the_beach_portrait_of_janos_oil_on_canvas.jpg                                                                     On the beach, 120x160 cm, olaj vászonra, 2016

Áprilisban volt Nyitott műhelyek hétvégéje Bécsben a 2. és a 20. kerületben. Ilyenkor a művészek megmutatják a műtermeiket, beszélgetni lehet velük. Mennyire nyitottak az ilyenfajta programra a bécsiek?

Egyfolytában jöttek hozzám.  A legkedvesebb történet az volt, amikor három kisfiú jött fel a műtermembe rollerrel. Teljesen egyedül, szülők nélkül jöttek érdeklődve, és nem csak azért, mert tudták, hogy lesz ropi. A szervezők nagy lufikkal jelezték, hogy melyik házban van nyitott műterem, viszont a legtöbb alkotó nem az utcafronton vagy a földszinti lakásokban dolgozik, így tényleg csak az jött, akit valóban érdekelt a dolog.

Meg tudtál nézni más művészeket is?

Egy barátom átjött segíteni egy órára, így szerencsére a szomszédos utcák műtermeit meg tudtam látogatni a kisfiammal, és kiderült, hogy tőlem három házzal arrébb él egy magyar festőnő, akit enélkül a program nélkül nem biztos, hogy valaha is megismertem volna.

Májusban viszont saját kiállításod nyílik. Mit kell erről tudni?

Május 17-én a 6. kerületben az EGA-Frauenzentrumban nyílik egy önálló kiállításom, mely június közepéig lesz látogatható. Itt egy két szintes kiállítótérben mutathatom meg a munkáimat az érdeklődőknek, ami nagy öröm.portrait_of_lenny_kravitz_oil_on_canvas_100x100_cm_2015.jpg                                                          Portrait of Lenny Kravitz, olaj vászonra, 100x100 cm, 2015

Édesapád orgonista, és te is zenei pályán indultál, hiszen zenészként, kántorként dolgoztál Finnországban is. Teljesen elengedted a zenélést?

Nem. Inkább úgy fogalmaznék, hogy korszakaim vannak, és most a festészet a hangsúlyosabb. Minden évben adunk pár koncertet a férjemmel, Bogányi Tiborral, mert egy nagyon népszerű és általunk is kedvelt repertoárt állítottunk össze korábban, amelyet azóta is szívesen játszunk Európa-szerte.

Miért és hogyan fordultál sikeres orgonistaként a festészet felé?

Amikor kántorként dolgoztam Finnországban, a közelben fekvő Szentpétervár nagyon nagy hatással volt rám, és úgy éreztem fontos, hogy a legjobb tanároktól tanulhassak Szentpétervárott. Kiskorom óta nagyon szerettem rajzolni, tíz éves koromban már volt kiállításom, 28 évesen pedig arra jöttem rá, hogy szeretném a szakmai tudásomat elmélyíteni. Csontváryhoz képest pedig nem is váltottam olyan későn, hiszen ő több mint negyven éves volt, mikor festeni kezdett.

Milyen munkák várnak még rád idén?

Szeptemberben lesz egy csoportos kiállításom, októberre pedig az 1956-os forradalom évfordulójára készül egy portré Einojuhani Rautavaara finn zeneszerzőről, akit '56-ban annyira megráztak a magyar forradalom hírei, hogy még abban az évben operát írt az eseményekről, melyet viszont Finnországban nem mutathattak be évtizedeken át. A portré apropóját pedig az adja, hogy Rautavaara '56-os operáját még nem mutatták be Magyarországon sem, így október 23-án egy ősbemutató lesz látható Budapesten.

Zenészeket festesz nagyrészt, de úgy tudom, hogy most készül egy lelkész portré is.

A zenészek megfestése az én ötletem volt, szerettem volna egy ilyen gyűjteményt, de természetesen nem baj, ha vannak kitérőim. Most például valóban egy finn lelkészt fogok megfesteni. Finnországban az a szokás, hogy a nyugdíjba menő lelkészekről készül egy portré, melyet a gyülekezetben tesznek ki, és én most pont annak a gyülekezetnek festek, amelyben korábban kántor voltam. Ez különösen nagy megtiszteltetés és öröm.

Zászkaliczky Ágnes (1980-) - zongoratanulmányait hatéves korában kezdte Szentendrén a Vujicsics Tihamér Zeneiskola növendékeként. 1994-98 között a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában orgona szakon tanult Szathmáry Lillától, Csalog Gábornál pedig a zongora tudását gyarapította. 1998-ban felvételt nyert Daniel Chorzempa mesterosztályába a salzburgi Universität Mozarteumba. 2004-ben szerzett orgonaművészi diplomát. 2006-tól a nagyváradi Nemzetközi Orgonafesztivál művészeti vezetője lett.  2007-ben jelent meg első lemeze, melyen orgonára és csellóra írt műveket ad elő Bogányi Tiborral. Finnországban kántorként dolgozott a Lappeenranta-i evangélikus templomban. 2009-től a szentpétervári Repin Akadémia professzoraitól tanult festészetet. Az elmúlt években Magyarországon és Bécsben is kiállított.

A bejegyzés trackback címe:

https://kotoszo.blog.hu/api/trackback/id/tr508696538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.