Evangélikus Közéleti Blog

KötőSzó

A menekültproblémát naivitás evangéliummal kezelni

Re: Gyűlölködés a gyülekezetekben

2015. október 21. - KötőSzó

Oda kellene figyelni arra, amit Luther a kettős kormányzásról tanított, mert a menekültproblémát hiba lenne az evangéliummal és nem a világi kormányzással kezelni. Magyarország kormányán ezért naivitás, de ennél több, komoly veszélyeztetés a szeretet evangéliumi parancsának általunk értett és ránk vonatkozó vetületét számon kérni.

Szerző: Balicza Iván

Gyűlölködés a gyülekezetekben című írásunkra – melyben a menekültekkel szembeni, gyülekezetekben is tapasztalható heves indulatokról volt szó – két evangélikus lelkész is reagált. Fontosnak tartjuk közölni mindkét véleményt, hiszen így válhat a KötőSzó eredeti céljainak megfelelően, a nézetek sokszínűségét bemutató, valódi párbeszédet elősegítő tereppé.

Mindig hittem a nyílt és őszinte szóban, ezért bátorkodom megírni, hogy a KötőSzón megjelent Gyűlölködés a gyülekezetekben című cikk nézetem szerint nem fedi a valóságot. Írom ezt azért, mert magam is jelen voltam az itt tárgyalt gyülekezeti alkalmon. A szóban forgó magas tisztségben szolgáló katolikus előadó véleményéről még helyesen tájékoztat. A hozzászólásokról viszont finoman szólva eltorzítottan. Az előadó valóban markánsan a felebaráti szeretet és segítés kötelezettségéről, a migránsok feltétel nélküli befogadásáról beszélt. Ezzel lehet egyetérteni – bár, hogy magam is elmondjam véleményemet én ezt a megoldást és az előadó szavait naivnak tartottam – és lehet más véleményen lenni. Ez a véleménynyilvánítás szabadsága. Tanúsíthatom, hogy nem hangzottak el olyan durva vádak, amilyet a cikk ír, idézet: „mert veszélyesek, betegségeket terjesztenek, lerombolják a kultúránkat, megrontják a gyermekeinket!”  

De tisztában lévén az úgy nevezett katatim (érzelmek és beállítottságok által irányított) érzékeléssel és gondolkodással, el tudom képzelni, hogy egy elhangzott hozzászólást másként hallhattunk és értelmeztünk. Ennek példája éppen a lányunokák megrontásáért aggódó nagymama. Ugyancsak nem sorolnám a gyűlölködés kategóriájában annak a véleményét, aki arab országokban töltött munkaévei során szerzett tapasztalatait mondta el. Elé senki sem tartott félelmet és gyűlölködést keltő torz tükröt. Ez nem gyűlölet, hanem aggódás. Ez alapján most is fenntartom: senki nem gyűlölködött, és aki elutasította a befogadás gondolatát, az elég jól érzékelt aggályokkal mondta el, hogy számára miért nem kell ez. Hogy ettől „rossz”, vagy „jó” keresztény-e? Ezt nem én és nem mi vagyunk hivatottak megítélni.

Itt miért nem alkalmazzuk az egyébként sokszor hangoztatott mondást, hogy „mások hitét nem láthatjuk”?

Beszélgetni, véleményünket kifejteni jó. Ítélkezni és sugalmazni nem jó.

Az ellenvélemények elfogadása fontos, hogy ne essünk abba a hibába, mint az eredeti cikk írója, hogy azok felé mutassuk a gyűlölet torz tükrét, akik a véleményünktől eltérően mernek gondolkodni és ezt egy előadás utáni hozzászólásban el is merik mondani.

Nem vagyok hivatott annak az eldöntésére, hogy a kormány menekültekkel kapcsolatos kommunikációja gyűlöletkeltés-e vagy sem, bizonyos csoportok így mondják. Döntse el ezt mindenki. Azt azonban nem vagyok hajlandó elfogadni, és visszautasítom, hogy a más véleményen lévőkről, árnyaltabban gondolkodókról bárki is úgy írjon a nyilvánosság előtt, hogy „a megtévesztés szutyka” van rajtuk.

Még a menekültek iránt olyannyira elkötelezett német kancellár is végiggondolta a dolgot, már korántsem beszél mindenki befogadásáról, különbséget tesz menekültek és gazdasági bevándorlók között, és az utóbbiak befogadásáról már nincs szó.

Teológiailag mondhatom, hogy oda kellene figyelni arra, amit Luther a kettős kormányzásról tanított, mert a menekültproblémát naivitás és hiba lenne az evangéliummal és nem a világi kormányzással kezelni.

Magyarország kormányán ezért naivitás, de ennél több, komoly veszélyeztetés a szeretet evangéliumi parancsának általunk értett és ránk vonatkozó vetületét számon kérni. Az egyház és az egyes keresztény emberek segíthetik és befogadhatják szükséget szenvedő embertársainkat. Nosza, rajta, ki gátolja meg? De a kormányzatnak az egész ország érdekeit kell szem előtt tartania, és másfajta, törvényes megoldásokat keresnie.

A szerzőről

Balicza Iván (1948) – nyugalmazott evangélikus lelkész, 1990-2015-ig a Budavári Evangélikus Gyülekezet, előtte a salgótarjáni és a miskolci evangélikus gyülekezet lelkésze volt.

Fotó: osocio.org

A bejegyzés trackback címe:

https://kotoszo.blog.hu/api/trackback/id/tr788008781

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fortin2 2015.10.21. 11:07:00

"Magyarország kormányán ezért naivitás, de ennél több, komoly veszélyeztetés a szeretet evangéliumi parancsának általunk értett és ránk vonatkozó vetületét számon kérni."
Az elmúlt öt év tapasztalatai alapján valóban így van. De, amint látszik, néhány evangélikus lelkészen szintúgy nem érdemes.

-JzK- 2015.10.22. 08:55:49

Tragikomikus, hogy a kereszténység legvadabb ellenségei hivatkoznak a keresztény irgalom elvére. Mégis hogy merészelnek ezek a Szentírásra hivatkozni, és a kereszténység ellen fordítani, keresztényföld elpusztításának elősegítésére használni? Mit mond a hiteles kereszténység a bevándorlásról? Lássuk:

kereszteny.mandiner.hu/cikk/20150922_mit_mond_aquinoi_szent_tamas_a_bevandorlasrol

valasz.hu/itthon/a-szeretet-akkor-igaz-ha-okos-114483

vigyazo.blog.hu/2015/06/06/irgalom_es_onvedelem_kereszteny_szemmel_a_menekultkerdesrol

valasz.hu/itthon/egyhazi-kulonvelemeny-bevandorlas-helyett-betoresrol-beszel-a-hitszonok-115518

A béke nem mindig igazságos, nem követendő minden áron, főleg ha megalkuvást jelent. XII. Piusz pápaságának jelmondata szerint „Opus iustitiae pax” – vagyis a béke az igazságosság gyümölcse. Ebből a contrario következik, hogy az olyan béke, amely nem az igazságra, hanem a megalkuvásra épül, nem megőrzendő érték és őrizése nem erény, hanem gyávaság. Ezzel szemben a bátorság (fortitudo) a kereszténység sarkalatos erénye.

A felebaráti szeretetet a keresztény teológia a szeretet rendje szerint értelmezi. Mit jelent ez? A felebaráti szeretet nem azt jelenti, hogy mindenki irányában egyforma intenzitású és hatékonyságú baráti szeretetet kell gyakorolni. Ez egyrészt lehetetlen, másrészt az Isten által parancsolt szeretetnek bizonyos rendje van: jobban kell szeretnünk a hozzánk (vérségileg és lelkileg) közelebb állókat, mint a távolabbi embereket. Ha az előbbiek az utóbbiakkal konfliktusba kerülnek, kötelesek vagyunk az előbbiek mellé állni, és őket a távolabbiak támadásától megvédeni. A szeretet rendje szerint leginkább a hozzánk közelállókat kell gondoznunk, a hozzánk közelebb állókat jobban kell szeretnünk a távolabb állóknál, így nemzettársainkat azoknál, akik nem azok. Ugyanezen elv alapján nem csak egy egyénnek van joga a jogtalan támadóval szemben az önvédelemre, hanem ugyanígy jogosnak kell mondanunk a kollektív önvédelem jogosságát is.

Az én kereszténységem nem pipogya, feminim és érzelgős kereszténység, hanem harcos kereszténység. Bangha Béla szavaival élve: “A kereszténység a szeretet vallása, igenis, és ezt az ellentáborból jövő kioktatások előtt is tudtuk mindnyájan; de ez a szeretet nem jelentheti azt, hogy a mi hitvallásunk gyáva nyulak és örökké meghátráló vénasszonyok pipogya világnézete legyen.”

Az én kereszténységem nem ilyen hippiszerű, ferencpápás himihumi kereszténység, hanem harcias, erőtől duzzadó, férfias. Nem csoda, hogy manapság nem divat kereszténynek lenni, ha a kereszténység valóban azonos lenne ezzel a hippiszerű szellemi maszturbációval, tényleg csak homunkuluszoknak lenne való. Ajánlom figyelmedbe: Muscular Christianity nomeg Miles Christianus. Az Egyháznak vissza kell térnie ehhez az ideálhoz, ehhez a szemlélethez, mert így valóban szinte csak öregasszonyok járnak templomba.

Kereszténynek lenni nem annyi, mint maflának, megalkuvónak, rabszolgának lenni és megadni magunkat ama sorsnak, amit az emberi nem ellenségei szándékoznak ránk, nemzetünkre és az egész európai civilizációra mérni. A tolerancia ugyanis a másik emberre – és nem a bűnre – a megbocsátás pedig a megbánt rosszra, és nem minden rosszra vonatkozik. A gonosz és csatlósai ellen igenis védekezni, harcolni kell, ahogy Szent Pál is tanítja: „Öltsétek föl az Isten fegyverzetét, hogy a sátán cselvetéseinek ellenállhassatok. Nem annyira a vér és a test ellen kell küzdenünk, hanem a fejedelemségek és hatalmasságok, ennek a sötét világnak kormányzói és az égi magasságoknak gonosz szellemei ellen. Ezért öltsétek fel az Isten fegyverzetét, hogy a gonosz napon ellenállhassatok, és mindent legyőzve megtarthassátok állásaitokat.” (Ef 6,11).

Azért belegondolhatnának a magadfajta liberális keresztények, hogy az is micsoda arrogancia, hogy fogjuk kétezer év szépen kidolgozott keresztény bölcseletét, kidobjuk a kukába, majd az evangéliumok példabeszédeinek nyers, betű szerinti értelmezésével szembeállítva kreálunk belőle egy hippi-cukiliberális “jóemberizmust”, ami csak annyival több a szekuláris humanizmusnál, hogy Che Guevara képe helyett Jézussal ábrázoltatja magát. Amikor a baloldal Jézus példabeszédeit lobogtatva állítja szembe a tradicionális kereszténységgel, megkérdezném, hogy nekik mégis mi köze a Szentíráshoz?

KötőSzó · http://kotoszo.blog.hu 2015.10.22. 09:14:40

@-JzK-: Kedves JzK, örülünk, hogy itt vagy, és hogy a te kereszténységed másmilyen. Mi éppen azt tapasztaljuk, hogy szüksége van a világi köröknek nyitott és befogadó (ha úgy tetszik, "érzelgős és feminim") kereszténységre is. Úgy gondoljuk, hogy a keresztény embereknek nem kell egyfélének lenniük, a kereszténységnek pedig egyszínűnek, mert ez az irány nem igazán jött be eddig. Úgy tapasztaltuk, hogy a harcias-férfias kereszténység sem igazán szólít meg mindenkit, és nyilván az sem, amit mi képviselünk. Ezek együtt is működhetnek jól, mert más irányba hatnak, más embereket és köröket érnek el. Vélhetően ezt a blogot sem a templomba járó nénik nézik, de ha ők is nézik, az nagyon jó. Itt mindenkinek helye van, aki elfogadja, hogy itt mindenkinek helye van. Láthatod, hogy a menekültekről szóló cikkekben is elég széles véleményskálának adtunk teret, ezt éppen a fenti vélemény bizonyítja.

de Karatna · http://www.youtube.com/user/DeKaratna?feature=mhw4 2015.10.22. 10:04:06

Miért kellene azt nekem megmagyarázni, vagy bármelyik magyarnak, hogy nem akar sémita arabokkal együtt élni?
Miért?
Mert nincs hozzájuk semmi közünk.
Semmiféle etnikai és történelmi eredetközösséget nem alkotunk velük. Egyszerűen nem akarjuk még a környékünkön sem látni.
MIÉRT?
AZÉRT!
MERT JOGUNK VAN AHHOZ, HOGY NEMET MONDJUNK!

-JzK- 2015.10.22. 20:02:51

@KötőSzó:
Ha valóban teológus vagy, nyugodtan nézz utána bármelyik történelmi keresztény felekezet által kiadott dogmatika könyvbe. (Ha a katolicizmussal szembeni ökumenizmusra is nyitott evangélikus vagy, ajánlom figyelmedbe Schütz Antalt: docdro.id/hqJRwkD )
Szóval bármelyikből ki kell, hogy derüljön, hogy az Újszövetséggel a (nyilvános és kötelező erejű) isteni kinyilatkoztatás teljessé vált, új nem várható, tehát a kereszténységben a forradalmak, törések, újítások nem elfogadhatóak.
Ez a típusú kereszténység a '60-as/'70-es évek kreálmánya, soha azelőtt ilyen nem létezett. Az evangéliumi "gyümölcseikről ismerszik meg" elve alapján belátható, hogy nem csak, hogy teológiailag téves ez, hanem a keresztény felekezetek hanyatlásához vezetett. Egész konkrétan: a tradicionális militáns kereszténység a kereszténységet a nyugati civilizációt felemelte, és a világ vezető kultúrkörévé tette. A liberális kereszténység a nyugat szekularizációjának nyitotta meg végső soron az utat.

Van egy könyv, amely az egyház elnőiesedéséről és a férfias dinamizmus kiveszéséről szól: www.docdroid.net/pa7m/leon-j-podles-the-church-impotent-the-feminization-of-christianity.pdf.html Leon J. Podles: The Church Impotent: The Feminization of Christianity

A szeretet parancsa, az ellenséggel szemben is kötelező emberség és méltányosság nem arra kötelez, hogy a szeretet rendjében hozzánk közelebb állókat, családunkat, nemzetünket hagyjuk elpusztítani, hitünket pedig – a szent tolerancia nevében – kigúnyolni, elnyomni. A hazugságot igazsággal, a gonoszt jóval, a gyűlöletet szeretettel kell legyőznünk, de a kardot csak karddal. Ha valaki kezet emel családunkra, nemzetünkre akkor igenis – Szent István, Szent László, Kapisztrán Szent János és sokak példájára – fegyvert kell ragadnunk, és megvédeni akár életünk árán is, mert „senki sem szeret jobban, mint az, aki életét adja barátaiért.” (Jn 15,13).

Olvasd el: forum.index.hu/Article/viewArticle?a=95747295&t=9000663 az igazságos háború elve a kereszténységben.

Gandosz 2015.10.24. 15:31:47

@de Karatna: Ezek a nagy naiv-álszent befogadók (valójában egy magyarellenes szellemi bűnőző csürhe) maguk személyesen hány menekültet fogadtak be a saját otthonukba? Ahhoz pedig nincs joguk, hogy a közösségi tereinket tovább rombolják idegen és beilleszkedni nem tudó, nem akaró csoportok befogadásával. Nem kérünk belőlük egyet sem.

BéLóg 2015.10.24. 19:08:28

Sajnálom, de elképesztő hogy letiltottátok a kommentelést a "püspökúr" migránsos blogjában... Szerintem nyugodtan moderálhattok ott, de ez a "kusslegyen" nekem kicsit szánalmas.

BéLóg 2015.10.24. 19:10:52

Nos, mindenkinek akit érdekel. Itt van mire számíthatunk a "béke" vallásának követőitől, attól a pillanattól kezdve, hogy többségbe kerülnek.
www.dzsihadfigyelo.com/2015/03/03/bill-warner-a-saria-torveny-nem-muzulmanoknak/

KötőSzó · http://kotoszo.blog.hu 2015.10.24. 21:06:56

@BéLóg: Azért volt szükséges a letiltás, mert elszabadultak az indulatok és a hosszú hétvégén nem volt kapacitásunk a moderálásra 0-24-ben.

KötőSzó · http://kotoszo.blog.hu 2015.10.24. 21:11:36

@KötőSzó: Kedves kommentelők, a hozzászólás újra lehetséges minden cikkünkhöz, de az előmoderáció szükségessé vált.

BéLóg 2015.10.24. 22:32:39

@KötőSzó: Értem. Én ugyan nem érzékeltem de ti ezt jobban látjátok. Csak furcsa volt -- esetleg érdemes lett volna ezt kiírni annak, aki "ügyelt" és csak ezt a megoldást tartotta jónak.
Látom itt is, az üzenet kint van.
Munkátokhoz sok erőt és Isten áldását is kívánom!

KötőSzó · http://kotoszo.blog.hu 2015.10.24. 22:39:59

@BéLóg: Nagyon szépen köszönjük a biztatást :)
Ezt most a kommentezéssel valóban elbénáztuk kicsit, a jövőben jobban figyelünk erre. Is :)