Kötőszó

Evangélikus közéleti blog

Múljátok felül Teréz anyát! – Zimbardo üzent a magyarországi keresztényeknek is

Philip Zimbardo nevéről legtöbbünknek a híres stanfordi börtönkísérlet jut eszébe, pedig korunk egyik legnagyobb szociálpszichológusa ma már nem az emberi gonoszságot, hanem a hősiességet kutatja. A Hősök Tere kezdeményezés atyja szerint még a híres magyar pesszimizmus is megváltoztatható, módszereivel a közönyt összetartássá és szolidaritássá szeretné átfordítani társadalmunkban. Október 1-én, a HeroiKon konferencián tartott előadása után beszélgettünk hősiességről, vallásról, pozitív példákról. 

Szerző: Kovács Barbara

heroikon_2015_020_resize.jpg

A Hősök Tere kezdeményezés alapelve szerint a bárkiből lehet mindennapi hős. Ön hogyan törekszik rá, hogy hőssé váljon?

Minden szituációban igyekszem megérteni a másik helyzetét. Ha egyedül üldögél valaki, akkor lehet, hogy félénk vagy szomorú, az én feladatom pedig, hogy figyeljek rá és észrevegyem őt. Esetleg megkérdezzem tőle, hogy minden rendben van-e vele. A fókusz mindig a másik emberen van. A legtöbbször egocentrikusan viselkedünk. Saját magunkra koncentrálunk, aggódunk, hogy mások mit gondolnak rólunk, vajon szimpatikusak vagyunk-e, elég okosnak, barátságosnak találnak minket? Én próbálom ezt épp az ellenkező irányba fordítani. Minden szituációban azt keresem, hogyan tudnék valakivel új barátságot kötni, mit tud nekem a másik tanítani az életről. Ez váltás az egocentrikus hozzáállásról a szociocentrikus viselkedésre.   

Milyen szerepe van a vallásnak, egy vallási közösségnek a viselkedésünkre nézve?  

Ez jó kérdés. A vallásban kétségtelenül nagy hangsúly kerül a viselkedésre. A vallásos nevelés során a fiatalokat arra tanítják, hogy morálisan meg tudják különböztetni a jó és a rossz ösvényt. Ez azonban túl idealisztikus elképzelés. Én római katolikus neveltetést kaptam.

Mindig zavart, hogy az egyházak képviselői úgy lépnek fel, mintha ők járnának a helyes úton, a többi vallás követője pedig tévelyegne. Ez azonban a gonoszság táptalaja, hiszen éppen a kizárólagosság miatt robbannak ki a vallási háborúk.

Millióknak kellett meghalniuk a keresztes háborúkban, az inkvizíció alatt. Én sokkal helyesebbnek tartom azt a fajta hozzáállást, hogy bár azt valljuk, hogy a kereszténység számunkra a legjobb, de tiszteljük a többi vallás képviselőjét is. A kereszténység pozitív irányban is befolyásolhatja a viselkedést, ha magunkat Jézus szerint formáljuk. Törekszünk olyanná válni, mint ő. Jézus életének üzenete pedig az, hogy osszuk meg mindenünket a testvérünkkel és segítsük a szegényeket, mint ahogyan Ferenc pápa is elkötelezetten hirdeti. Ő újjá tudná éleszteni az őskeresztény lelkületet, még ha ez sokak számára megbotránkoztató is.  

Hogyan tudnának az egyházak részt venni a Hősök Tere programban és abban, hogy a társadalmunk szolidárisabb és élhetőbb hely legyen?  

A Hősök Tere projekt örömmel fogadná a helyi egyházak közreműködését. Ti már a jó oldalon vagytok, hiszen jót szeretnétek cselekedni. Mi is arra törekszünk, hogy a fiataloknak megmutassuk a lehetőségeket, hogyan tehetnek jót, ezenfelül módszereket mutatunk a gyümölcsöző életvitel megvalósítására. Számunkra a jó élet azt jelenti, hogy a világot élhetőbbé tesszük mások számára. Ha ezt jól csináljuk, akkor mi is jobban fogjuk magunkat érezni ezen a Földön.

Abban bízunk, hogy a magyar egyházakhoz tartozó fiatalok csatlakoznak a kezdeményezésünkhöz, esetleg önkéntesek lesznek és saját „hős-csapatot” hoznak létre az egyházban. Olyan csoportot, akiknek küldetése odafordulni a hajléktalanokhoz, a menekültekhez, a romákhoz és minden rászorulóhoz.

heroikon_2015_060_resize.jpg

Magyar művészek és közéleti személyiségek vettek részt abban a 30 napos kihívásban, melynek célja volt, hogy egy hónapig tudatosan segítsenek másokon és ezáltal a szemléletük is megváltozzon. Mit javasolna a magyar egyházaknak, vezetőiknek és tagjaiknak, min változtassanak egy ilyen 30 napos kihívás keretében?  

Én is részt vettem a kihívásban és vállaltam, hogy figyelmes leszek számomra addig idegen emberekkel. Ez azt jelenti, hogy kifejezem a tiszteletem, a megbecsülésem. Megkérdezem az illető nevét, a szemébe nézek és éreztetem vele, hogy különleges. Ez egyrészről megnyilvánulhat külsőségekben, ha azt mondom Önnek, hogy „milyen gyönyörű kabátja van, nagyon tetszik!”, majd rátérek a személyes vonatkozásra: „igazán jól áll!” Végül pedig a külsőre vonatkozó megnyilvánulást átvezetem belső, intellektuális síkra, és azt mondom: „Igazán élvezem ezt az interjút, a kérdései provokatívak”. Ezáltal több szinten is kifejeztem a megbecsülésemet. Az emberek nem szeretnek bókolni egymásnak, mert  kínosnak találják és félnek, hogy félreértik őket. A baj csak az, hogy bókot kapni viszont mindenki nagyon szeret. Az eredmény pedig a kölcsönös mosoly, amely szebbé teheti a napunkat. Ez a módszer igazán visszafizetődő, hiszen én is jobban érzem magam tőle. Ezt javasolnám az egyház tagjainak is: egy hétig próbáljátok ki, hogy kedveskedtek egymásnak szavakkal, vagy pedig segítőkész tettekkel. 

Éreztessétek egymással, hogy különlegesek vagytok!

A másokhoz való odafordulásban, a kölcsönös tisztelet kifejezésében segíthet az istenhit?

A hit nem nélkülözhetetlen az odafordulásban, ugyanakkor a hívő emberek már ráléptek arra az útra, ami a másik ember felé vezeti őket. A vallásos nevelés előnyét abban látom, hogy az ilyen emberekben már megvannak az alapvető emberi minták. Vannak előttük példák, akiket követni tudnak és szociálisan érzékenyebbek. Némelyek, – akiket én csak „életfogytiglani hősöknek” nevezek – Martin Luther King, Nelson Mandela, Mahatma Gandhi, Teréz anya az egész életüket mások szolgálatába állították. Ezeket a példákat kell sorra venni, hogy mit miért tettek, milyen hatást értek el vele és meg kell próbálnunk felülmúlni őket.

Hinnünk kell benne, hogy ilyesmire mi is képesek vagyunk.

Fotó: Hősök Tere  

A bejegyzés trackback címe:

https://kotoszo.blog.hu/api/trackback/id/tr357883406

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KötőSzó

Társadalom és egyház, kereszténység és közélet, Krisztus és a 21. század. A világ (nem csak) lutheránus szemmel. Kötőszó – rákérdez, következtet, összekapcsol.

Partnereink

277475082_307565714663340_7779758509309856492_n.png
kevelet_tr.png

ksz.png

Közösségünk a Facebookon

süti beállítások módosítása