Luther aprópénzben

2017. szeptember 04. - KötőSzó

Milyen autót vezetne ma Luther? Jöjjön, és válasszon nálunk! – hangzik az egyik német autókereskedés hirdetése. A Bild újság arról kérdez néhány ismert protestáns celebet, vajon Luther napjainkban milyen foglalkozást űzne. A válaszok között olyanok szerepelnek, mint ügyvéd, televíziós műsorvezető és stand-up komikus. Egy bútoráruház szintén a reformátortól származó idézettel reklámozza magát: „Minden művészetek között az egyszerű a legszebb”. A hozzáfűzött magyarázat pedig így szól: „Luthernek igaza volt. A kevesebb gyakran több – csak jó minőségűnek kell lennie. Ha reformálni akarja otthonát, vásároljon nálunk!” Úgy tűnik, a reformáció indulásának 500. évfordulója sokaknak kiváló alkalmat ad arra, hogy Luther személyét és gondolatait szó szerint aprópénzre váltsák.

Szöveg: Adámi Mária

1637536_1.jpg

Leginkább talán a reformátor életének állomásaihoz kapcsolódó helyeken, az úgynevezett Luther-városokban lehet tetten érni ezt a szándékot. Hiszen a Luther-zokniktól a Lutherről elnevezett sörön, likőrön, tésztán, kávén, bonbonon, kekszen, gyógynövénytea-keveréken át a playmobil-figurákig, sőt a Luther-gumikacsáig kapható már szinte minden. (A kulcstartókról, hűtőmágnesekről, pólókról és hasonlókról most nem is szólva.)

Már csak az a kérdés: vajon ő maga mit szólna mindehhez? Jót mulatna rajta? Vagy felháborodna amiatt, hogy személye és életműve részben az üzleti szellem, a profitszerzés eszköze lett? Valóban ilyen módon kellene aprópénzre váltanunk Luthert?

A turistacsalogató termékek között olyan is akad, amely kortárs közegbe helyezi a reformátort: fülhallgatóval, elektromos gitárral, vagy éppen a forradalmár Che Guevara ikonikus viseletében ábrázolja. Ezek a próbálkozások valamilyen szinten arról is szólnak, hogy a jelen kor embere, a modern kultúra számára érthetővé, befogadhatóvá tegyék Luther tanítását.

Ha túlnézünk a – néha felháborító – kereskedelmi szempontokon, lehet, hogy mégis van ebben valami. Persze nem a Lutherről alkotott kép bárminemű meghamisítása vagy eltorzítása jelenti a követendő példát. De azt azért érdemes megfontolni, mekkora fantáziával és kreativitással próbálja meg a turizmus kihozni a reformáció témájából mindazt, amit csak lehet.

Milyen autót vezetne, milyen bútort vásárolna, milyen foglalkozást űzne ma Luther? – Ezek helyett a kérdések helyett mi inkább arra kereshetnénk a választ:

Miért emelné ma fel a szavát a reformátor? Milyen visszásságokra mutatna rá mai egyházi életünkben? Mit hirdetne a szószékről? Hogyan lehetne – az ő szellemében – pozitív értelemben „aprópénzre váltani”, azaz közérthetővé, aktuálissá, kézzelfoghatóvá tenni kortársaink számára egyházunk legszentebb kincsét: az evangéliumot?

A bejegyzés trackback címe:

http://kotoszo.blog.hu/api/trackback/id/tr1212802590

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

szs. · http://martinluther.blog.hu 2017.09.04. 17:10:18

Azzal a gondolattal is érdekes lenne eljátszani, mit szólna a mai egyház (melyik, persze) Lutherhez, ha ma élne. A Luther-merchandisingról pedig - szerintem - (miután megértené, hogy mi is ez az egész), egy nagyon rövid és sommás véleményt adna. :)