Evangélikus Közéleti Blog

KötőSzó

A Szolgálólány meséjének világa tényleg keresztény fundamentalista disztópia

2017. június 23. - KötőSzó

A Szolgálólány meséje (The Handmaid’sTale) egy olyan sorozat, amit minden kereszténynek látnia kellene. Fájdalmas, de nagyon fontos kérdéseket feszeget és létező szólamokat erősít fel. Laborczi Dóra sorozatajánlója.

taylor-thehandmaidstalethelostpenceprequel-1200.jpg

Az index.hu Comment:com médiablogján jelent meg nemrég egy értékelés a sorozatról, melyet az Index ezzel a szöveggel ajánlott ki a Facebookon: „Milyen lenne a világ, ha keresztény fundamentalisták irányítanák? Ilyen.” Emiatt egyből vallásgyalázást kiáltott és felhívást intézett az Index Facebook-oldalának letiltására a Hetek című (Hit Gyülekezetéhez tartozó) lap újságírója és külpolitikai rovatvezetője. Pedig a Comment:com évadértékelője éppen a sorozatban végig masszívan jelen lévő vallási szempontot nem érinti.

A kiajánló szöveg viszont nem állít valótlanságot: a Szolgálólány meséjének világa valóban egy keresztény fundamentalista disztópia.

És bár a keresztény fundamentalizmus, mint általában a fundamentalizmus meghatározása nehézkes, mint jelenség el lehet róla mondani egyet s mást. Amit pedig el lehet róla mondani, az átfedésben lesz a Szolgálólány meséjével. (Arról, hogy mi számít keresztényüldözésnek és vallásgyalázásnak, egyébként korábban itt írtunk.)

A sorozatot Margaret Atwood regénye alapján készítették. Egy elképzelt világban játszódik, ahol egy komoly környezeti válság miatt a nők nagy része meddővé vált, és a férfiak is terméketlenné. Alig születnek gyerekek, és erre a társadalmi válságra adott reakcióként  keresztény szólamokkal megtámogatott – diktatórikus berendezkedés alakul.

Azt a kérdést, hogy mi a fundamentalizmus, hogy létezik-e egyáltalán, több irányból meg lehetne közelíteni. Én itt most a jelenség politikai szempontból érdekes lenyomatait szeretném megvizsgálni, amelyek ebben a sorozatban is körvonalazhatók.

Ha politikai szempontból közelítjük meg a keresztény fundamentalizmus jelenségét, akkor a sok kérdés mellett szerintem egyvalami jelenthető ki róla magabiztosan: hogy a vallási előírások és nézetek abszolút kiterjesztésére törekszik. Tehát helyet követel magának a politikában (vagy a politikai érdek önti le magát valamilyen vélt vagy valós vallási érték mázával), és az élet minden területét, annak intézményeit az általa szentnek tartott eszmerendszer hatása alá kívánja vonni. Ennek legfontosabb területe a házasság és a család intézményének patriarchális megszilárdítása, ahol a nők kizárólag a magánszférában bontakozhatnak ki, a férfiak a család fejei és minden döntés hozói – övék a munka és a nyilvánosság világa. Ebben a világképben a földi mennyország akkor valósulhat meg, hogyha az „igazak” irányítják a világi intézményeket is és felsőbb hatalomtól eredeztetett legitimitással viseltetnek az élet minden területén – a családban is a felülről eredeztetett isteni hatalomból ered a férfi tekintélye. (Ezt különben nem magamtól találtam ki, egy Manuel Castells nevű szociológusnál olvastam ebben a könyvben, és a legkülönbözőbb felekezetű és irányzatú keresztény közösségekben szerzett tapasztalataim alapján is helytállónak gondolom a megállapításait.)

Politikai oldalról nézve ilyenkor a vallás csak azt a célt szolgálja, hogy valamilyen hatalmi kényszert, politikai célt igazoljon. Persze mindez oda-vissza hat, mert a vallási közösségeken belüli, politikai befolyással nem rendelkező fundamentalizmus is hajlamos az univerzális jó elérésére hivatkozni, ebből a pozícióból beszélni a bűnről és a szenvedésről. Leginkább azonban mások bűnével van elfoglalva, az áldozatvállalást és szenvedést mások esetében tartja krisztusinak. Az egyszeri hívő viszont inkább onnan ismerszik meg, hogy nem ítélkezik, maximum saját maga felett, és a követendő krisztusi példát maga elé állítja fel.

screen-shot-2017-05-01-at-11_11_47-am.png

A Szolgálólány meséjében tehát egy politikailag keresztény, fundamentalista világ működik: a nők elnyomásán alapuló, az abszolút jót karhatalmi eszközökkel kikényszerítő, mesterségesen létrehozott Gileád nevű köztársaságban. Gileád vezetői természetesen „csak egy jobb világot akartak”, bár azt azért belátják, hogy a jó nem jelenthet jót mindenkinek.

A visszaemlékezős részekből rakhatjuk össze, hogyan alakult ki lépésről lépésre a keresztény-konzervatív értékrendből levezetett, egyébként sok valós problémát – mint például a nőket irreális elvárások elé állító fogyasztói kultúra – kritikusan szemlélő „domestic feminism”-ből a diktatúra.

Ezen a ponton szeretném hangsúlyozni, hogy a keresztény konzervatív értékrend önmagában természetesen nem jelent diktatúrát, ahogyan tisztában vagyok azzal is, hogy baloldali értékrend mentén is épültek már súlyos diktatúrák (és írtak ezekről nagyszerű disztópiákat, amelyek szintén nagyon fontos és kötelező olvasmányok). Ettől még ez a sorozat egy keresztény fundamentalista disztópia és így is elemzem ebben a cikkben.

Tehát, a lépések: először csak bankkártyájukat nem használhatták a nők, aztán kirúgták őket a munkahelyükről, majd kialakult az új államszervezet, ahol csak férfiak mondhattak beszédet és tölthettek be pozíciókat – száműzve többek között azt a nőt is, aki az egészet egyébként kitalálta. Bevonták a női magazinokat és megtiltották az olvasást a nők számára. A legvégső szakaszban pedig – a gyermekek születési rátájának növekedése és az emberiség jövőjének érdekében – kasztokra osztották a társadalom női tagjait. A diktatórikus berendezkedés tisztjeinek és tisztségviselőinek meddő feleségeire és a szolgálólányokra. Utóbbiak a tiszti házakhoz kiutalt termékeny kisebbség (minden házhoz egy lányt utalnak), akiket havonta egyszer a feleség jelenlétében rituálisan erőszakol meg a ház ura – közvetlenül azután, hogy felolvassa Ráhel történetét a Bibliából. (1Móz 30,3-6: Ő [Ráhel] pedig ezt felelte: Itt van Bilha, a szolgálóleányom, menj be hozzá, és ha majd a térdemen szül, az ő révén nekem is lesz fiam. Így adta hozzá feleségül Bilhát, a szolgálóleányát, Jákób pedig bement ahhoz. Bilha teherbe esett, és fiút szült Jákóbnak. Akkor ezt mondta Ráhel: Ítélt ügyemben Isten, meghallgatta szavamat, és adott nekem fiút.) A nők harmadik csoportja a Mártákból áll – ők azok, akik a konyhát vezetik, sütnek-főznek és kézzel gyúrják a kenyeret.

A nők számára tehát nincs magánvagyon és nincs más élet az otthonin kívül, nem vállalhatnak nyilvános szerepet, egymás között folyik az életük, és a férfiakkal csak meghatározott keretek között találkozhatnak és érintkezhetnek. Ez egy alapvetően gyermektelen világban még annál is betegebb viszonyokat hoz létre, mint amennyire elsőre hangzik.

A sorozatban mindenhol van valamilyen biblikus utalás – az elnevezésekben, de a szolgálólányok mélységes kiszolgáltatottságában és elesettségében is. Minden „under His eye” – vagyis az Isten szeme előtt – történik. Így, valamint „dicsőség” felszólítással köszönnek egymásnak Gileád polgárai. A Gileád is bibliai név: „Gileád földje” azokat az izraelita területeket jelöli, amelyek a Jordántól keletre helyezkedtek el. Arra is van utalás, hogy ez egy kereskedelmi szempontból virágzó hely lehetett. József történetében olvashatunk például arról, hogy a kereskedők, akiknek a testvérei eladtak egy Gileádból származó gyógyító balzsamot és más portékákat szállítottak Egyiptomba; a gileádi balzsam pedig igen kelendő volt.

A szolgálólányok kiképzése során a leggyakrabban hangoztatott mondat: „boldogok a szelídek”. Meghatározó jelenet, amikor a főszereplő Offred (eredeti nevén June; Elisabeth Moss zseniális alakításában) sokkolóval kap egyet az arcára egy „boldogok a szelídek” felszólítás kíséretében, mire ő folytatja: „boldogok, akik éhezik és szomjazzák az igazságot, mert eltelnek majd vele.” Ez az egyik legnagyobb lázadás a sorozatban megalapozott fundamentalista világrenddel szemben, hiszen tükröt tol azok elé, akik működtetik: azt mutatja meg, hogy önellentmondásra építenek és valójában a legkevésbé sem biblikus, amit művelnek. Offred egy másik jelenetben egyébként elmegy egy lebombázott templom mellett, ekkor derül ki róla, hogy az ő apja és családja is templomba járó keresztény volt valamikor – amikor ő még June volt, és amikor még létezett az a világ. (A főszereplő gyakran menekül az emlékeibe, ami egyrészt oldja a történet jelenének nyomasztó feszültségét, másrészt innen tudjuk meg, hogy Gileád megalakulása előtt boldog családi életet élt nyolc éves kislányával és férjével.)

handmaid_s_tale_1.jpg

A miliő különben csodaszép – zöld ruhás meddő nők, vörös ruhás szolgálólányok és gyolcsruhás Márták jönnek-mennek a gyönyörűen berendezett, polgári villákban, miközben az utcákon elsötétített autók, fegyveres őrök és akasztott emberek keretezik útjukat.

A nőknek egy titkos negyedik csoportban is van még lehetőségük a túlélésre: a tisztek és a külföldi vendégek számára létrehozott Jezebel – szintén biblikus – nevű kuplerájban, ahol a nemes államférfiak decensen elfojtott, tisztátalan és megbetegített vágyai kiszabadulhatnak. (Biblikus párhuzam a Jelenések könyve 2,20-21: „De van valami kevés panaszom ellened, mert megengeded amaz asszonynak, Jézabelnek, a ki magát prófétának mondja, hogy tanítson és elhitesse az én szolgáimat, hogy paráználkodjanak és a bálványáldozatokból egyenek Adtam néki időt is, hogy megtérjen az ő paráználkodásából; és nem tért meg.”)

Jó lenne valamilyen biztató gondolattal lekerekíteni ezt a történetet és valamilyen pozitív üzenetet is megfogalmazni, de talán egy ilyen sorozat esetében ettől most eltekinthetünk. Elégedjünk meg annyival, hogy fontos alkotás, amely görbe tükröt tart elénk, s amely jelenkori valóságunk politikai és vallási berendezkedéseire vonatkozó kérdéseket is felvet. Ezen kérdések mentén pedig szétnézhetünk a magunk háza táján is – hiszen sok minden ismerős lehet ebből a világból migránsok, feministák, liberálisok, „szexuális tévelygők” (a sorozatban használják ezt a kifejezést a homoszexuálisokra), és egyéb külső fenyegető tényezők nélkül is.

A bejegyzés trackback címe:

http://kotoszo.blog.hu/api/trackback/id/tr6112614587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Amok 2017.06.23. 15:45:10

Szánalmas, amikor a liberális globalista, keresztényellenes politikai és értelmiségi elit által vezetett, posztkeresztény és iszlamizálódó Nyugat korában is kényszeresen a keresztény fundamentalizmussal riogatnak. De legalább érthető, hisz ezt a liberális globalista elveket terjesztő szórakoztatóipar egyik zászlóshajóján, a HBO-n teszik.

Még szánalmasabb (és érthetetlen), amikor a keresztények ezeket a műveket komolyan veszik.

Érdekes lenne megvizsgálni azt is, hogy, hogyan vált a kereszténység egy harcra kész, expanzív, férfias vallásból az önfeladás és a férfiatlanság vallásává.

kilgortrout 2017.06.23. 16:36:16

Nem ismerem a sorozatot, de így a leírás alapján nem annyira disztópia. A nők jogait és szerepét illetően egy mai, iszlám törvények alapján működő ország-mondjuk Szaúd-Arábia medellje.

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2017.06.23. 17:02:40

@kilgortrout: Pont ezt akartam írni én is!! "Keresztényezik" itt a cikk szerzője, miközben egy egy sima muzulmán vallási állam képe lett csak "átfazonírozva"--nem is értem, miért nem perlik plágium miatt a filmeseket a muszlimok! (smile lenne itt, ha tudnám, hogyan kell)

Jakab.gipsz 2017.06.23. 17:03:57

@Amok: Igazat beszélsz !

Az ateisták marxisták bűne rémtettei pedig agyon vannak hallgatva.

Mint ahogyan az iszlám és a zsidó fundamentalistáké is.
Ezek a neo-marxista libbsik, csak a kereszténységről tudnak és mernek hazudozni.

Elek József 2017.06.23. 17:15:48

Nem láttam a filmet, ezért csak a cikkben leírtakra tudok reagálni. A szélsőségeket szélsőségesen bemutatni csak akkor helyes, ha az üzenet hangsúlyozza, hogy szélsőséget mutat be! Ellenkező esetben kontra-produktív! Talán ez az, ami miatt jogos a felháborodás olyan emberek részéről, akik szerint a bemutatott és a leírt jelenségek nem a fundamentalista keresztényekre jellemzőek, hanem pont a fundamentalizmustól eltévedt és elkorcsosult szektákra. Az index cikke ezért igazságtalan! Egyébként én úgy tudom, hogy az evangélikusok valamikor fundamentálisnak definiálták magukat!

Mezőföldi 2017.06.23. 19:06:48

Nekem egyáltalán nem tűnik ez keresztényellenes sorozatnak, hiszen a sok szörnyűség ellenpontozásaként June tiszta szívből szól Istenhez, a megpróbáltatások ellenére is. Nekem inkább azt üzeni, hogy az ember milyen torzszülöttet képes létrehozni, amikor elveszíti az élő hittel a kapcsolatot, és csak a hatalom, valamint saját maga érdekli.

annalovacska 2017.06.23. 22:18:46

láttam. mindenkinek ajánlom. egyáltalán nem vallási szempontból.
döbbenetes az üzenete.

Cuhavidéki 2017.06.23. 22:19:24

@Jakab.gipsz: Lehet, hogy az irónő az amerikai hagyományok ellen lázadva írta a könyvet, de az rázta meg,hogy: "Azután elvittük Kelet-Berlinbe és ott már teljesen más volt az élmény: a nézőközönség elnémult. Teljes odafigyeléssel nézték a filmet, majd azt mondták: ez volt az életünk. Mindezt úgy értették, hogy ők is egy olyan országban éltek, ahol fogalmuk sem volt, kiben bízhatnak, ezért folyamatos szorongással járt az, hogy sosem tudhatták, éppen kivel beszélne"
Szóval itt egy "kollektivista" és nem feltėtlenül vallási disztópiáról van szó, mėg ha Latorczai Dóra ezt sugallja is.

24.hu/kozelet/2017/04/24/margaret-atwood-el-kell-mondani-a-velemenyunket-amig-meg-megtehetjuk/
fee.org/articles/the-handmaids-tale-is-a-collectivist-dystopia/

TGabi 2017.06.24. 00:41:59

A sorozatban bemutatott társadalom inkább valami muszlim disztópia. Csak mivel a"kedves szerző" tudja, hogy ezeket az ordenáré sértéseket 1 keresztény legdurvább esetben is legfeljebb jogi útra tereli, de ha egy iszlám fundamentalistával "jópofizna" ilyesmiken, akkor nem a"humor után fején lenne a dudor" - hanem valószínűleg feje se sokáig lenne.

:S

balladonia 2017.06.24. 13:15:27

@ Amok: ez egy HULU projekt, ugy egyebkent...
@ Elek József: a sorozat jo, erdemes megnezni, bar nagyon lassu, valoszinuleg azert, mert kb szo szerint vittek filmre a konyvet, az meg amugy 80as evek-beli. Sokat lehet rajta bealudni. (Szemelyes velemensem szerint pedig az agyonsztarolt szineszno is csapnivalo...) es tenyleg egy radikalis szenktans diktatura a tema, amit 1 no talalt ki, es o maga szenvedi meg - a szolgalolany mesejenek valojaban o a foszereploje, o, a Teremto Anya, aki minden gondolataval leigazott mindenki mast (a vilagot, az atomhaboru tuleloit, a gyerekeket, a tobbi no mehet, a sajat ferjet ), majd vegleg rablancon o maga orul meg. Igy nezve egeszen erdekes a sztori.

Nem az a lenyeg, hogy mire hivatkoznak: hivatkozhatnanak a Nagy Vezertol kezdve barmilyen istensegre, vagy Istenre. A lenseg, hgy mit tesznek. Az nem konzervetiv, vagy tradicionalis, vagy keresztenyi, hogy a nok kb felrabszolgai statuszban legyenek. Ezt utoljara a Nemet Csaszarsagban probaltak meg, a 3K-val, ott sem ment (segitek: a no helye csak a Kinder-Kirche-Kuchen), az osszes "konzervativ ertekrend" maszlag innen ered, mert se azelott, se ztan nem voltak a nok csak szulogepek, a zsido-kereszteny kulturkorben az europai ertekrendet kepviselo allamok kozeposztalyaban legalabis, a torvenyek szintjen. A sorozat meg pont errol szol.

eloi 2017.06.24. 13:19:06

Mivel ma a kereszténység messze nem így működik, ezért ma egy ilyen sorozattal csakis az lehet a szándék, hogy tovább erodálja, lejárassa a kereszténységet! Ha a kedves szerző ezt nem érti meg, akkor nagyon sajnálom! :-(
Ma így az ISZLÁM rendszerek működnek! Beszéljünk erről! És arról, hogy mégis azon ügyködnek sokan, keresztények is, ahogy emlékszem a blog szerzője is, hogy elárasszák Európát...!
Egy mai tv sorozatnak, könyvnek a ma problémáiról kellene szólnia. És ha pontosan ez a történet lenne megfilmesítve, de egy létező iszlám országban, akkor nem kéne fantasynak, meg disztópiának becézni (és a kereszténység ellen felhasználni), hanem lehetne egy valóban lehetséges, európai jövőt vizionáló alkotás!!!

Amok 2017.06.24. 13:44:48

@forumuser: az USA-ban (ahol ez a film készült) embereket rugnak ki a munkahelyükről, lehetetlenítenek el, vagy csak egyszerűen, erőszakot alkalmazva nem engednek megszólani egyetemeken, mert a szekuláris humanizmus dogmáival nem kompatibilis nézeteket fejtettek ki. Ezek a megtorlások mind a regnáló hatalom (bíróságok, multik, értelmiségi elit, média) képviselői részéről, vagy azok támogatásával történnek.

Ebből a perspektívából nézve fölöttébb vicces, hogy keresztény fundamentalizmussal riogatunk, miközben a kereszténység a perifériára van szorítva, a túlélésért küzd.

Amúgy a cikk iskolapéldája a cuckservative gondolkodásnak.

Jakab.gipsz 2017.06.24. 14:38:06

@Amok:

Amerika annyira félt a kommunista agymosástól az ötvenes években, hogy észre sem vette, hogy át lett az amcsi elit agya mosva lépésről-lépésre.

Erről mesél Oliver Stone: Amerika elhallgatott történelme című dokumentum filmjében. Persze a tudomány-filozófia története nem az erős oldala az amcsi közoktatásnak ezért a kauzalitás, kimaradt.
Más, minden egészséges nő "szülő-gép" akikkel csak a baj van, nem kell ebbe bele keverni a "juj úgy félünk a náciktól sztereotip dumát", ha nincs gyerek az a baj, ha túl sok a gyerek az is baj.
Azért mert mind két esetben, veszélybe kerül a társadalmi kontinuitás, ennek pedig a liberalizmushoz mint mentsvárhoz az ég-egy-adta világon nincs semmi köze sem.

mildi 2017.06.24. 15:57:44

@kilgortrout:
a regényt 30 éve írták. és az összes! vallás fundamentalistái kikérhetik maguknak.
persze ki-ki saját csököttségéhez igazítva gondolhatja bele ezt vagy azt a vallást

Jakab.gipsz 2017.06.24. 21:42:25

És még valami Robert Merle: A védett férfiak Ismerős-e valakinek ?

Amikor férfigyűlölő feminácik átveszik a hatalmat?

A Szolgálólány meséje ennek a műnek, a keresztény gyűlölet nélküli pandantja.

Az amcsi HBO csak majmolja a kultúrát,
azt gyanítom fogalmuk sincs arról mire való.

Philadelphia 2017.06.25. 00:06:58

A Jelenések könyve is egy keresztény disztópia. "Azt is cselekszi, hogy senki se vehessen, senki se adhasson, csak akin a fenevad/vadállat bélyege van." Aki hisz a Bibliában, tudja, hogy a világ globális vallási-politikai diktatúra és globális természeti katasztrófák (7 csapás) között ér véget. Vagy értelmeddel (pecsét a homlokra), vagy csak tevőlegesen (pecsét a kézre) , de behódolsz a Hatalomnak, különben -minimálisan- kirekesztenek a kereskedelemből. Ingatlanaidat elkobozzák, ingóságaidat limitálják, és nem tudsz mivel fizetni a boltban vagy a közműszolgáltatónál. Hogy lehet hatóságilag letiltani embereket a kereskedelemről, hogy még csencselni sem mernek vele? Mindenütt elektronikus pénz lesz? Egyetlen világdeviza? Elveszik a mobilodat, ami már pénztárca, jogosítvány, TB kártya és személyi is egyben? Mobil sem lesz, megy minden a bőr alá? A bankkártya elvétele csak a kezdet, volt honnan ihletet kölcsönözni.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2017.06.25. 19:00:36

valahol olvastam, hogy az eredeti regényben a rendszer ellen lázadók kvékerek, baptisták (is), akiket a korszellem/csordaember szintén káros fundamentalistáknak tart... és hogy a filmből ez kimaradt. ami elég furcsa...

balladonia 2017.06.27. 18:19:25

@endike: "It is also worthy of note that the regime’s enemies are generally seen as opposing them for religious , rather than political reasons: opponents include Baptists, Quakers and Roman Catholics. Perhaps one reason Atwood took this line was to avoid making her novel look like an anti-Christian tract. The Blue Hills are located in Massachusetts, south of Boston." forras: Tower Notes

k.lívia*talita.hu · www.talita.hu 2017.06.30. 10:49:50

Én is úgy vélem, hogy hibás következtetés keresztény fundamentalista társadalomnak tartani a filmben megjelenőt. Meg is írtam a cáfolatot a Talitára: talita.hu/magazin/a-szolgalolany-meseje-se-nem-kereszteny-se-nem-fundamentalista/

jobbkonyok · http://jobbkonyok.blog.hu 2017.07.15. 17:56:10

Szomorú, hogy egy keresztény képes leírni azt, hogy ezt a sorozatot minden kereszténynek látnia kellene. Bevallom én úgy ültem le nézni, hogy alig tudtam mi ez, csak pár dicsérő szót olvastam. Aztán 20 percet bírtam ki, mert egy bántóan primitív szájbarágós-sablonos feminista/ballib propaganda film. Ez a sorozat nem a kereszténységet mutatja be, még csak nem is a keresztény fundamentalizmust. Hanem azt, ahogy nyugati ballib értelmiség láttatni szeretné a kereszténységet (milyen kereszténység az, ahol legmagasabb szintre emelik a házasságtörést?). Utána lehet nézni a könyv írójának is, minden világos lesz.

A lehetőség földjén 2017.12.08. 12:57:54

@Jakab.gipsz:
Fú Jakab zsidaja, az van, hogy nem is te vagy a kiválasztott, hanem a Molnár görény és az ő kakasa! Ők ketten fognak uralkodni! A görény és a vállán a kakas!