Kötőszó

Evangélikus közéleti blog

Nagyheti filmajánló – 5 film, amire eddig másként gondoltál

Az egyházi esztendő befolyásolja azt, hogyan is szemléljük a körülöttünk lévő világot és ez - hasonlóan a karácsonyhoz - hatványozottan így van a húsvéti ünnepkörben. Ilyenkor a boltok polcai megtelnek a csokinyuszikkal, szódásüvegekkel és az akciós sonkákkal és a TV-ben is csak mézes-mázas családi vagy bibliai filmekkel találkozik az ember. Azonban mi arra invitáljuk olvasóinkat, hogy olyan filmeket tekintsenek meg nagyhéten, amik bár látszólag távol állnak az ünneptől, mégis üzenetükben mélyítenek nagyhét eseményein.

adobe_spark_1.jpg

Nagycsütörtök - Toy Story

Gondolom keveseknek kell bemutatni a Pixar első filmjét, a Toy Storyt, viszont az már több kérdést is felvet, hogy ez hogyan is kapcsolódik nagycsütörtökhöz.

Mindkét történetben a szereplők tisztában vannak azzal, hogy egy kilátástalannak tűnő változás fog bekövetkezni az életükben. Valaki ezt képtelen elfogadni és görcsösen ragaszkodik ahhoz, hogy minden rendben lesz, mások folyamatosan pánikolnak, méltatlankodnak, esetleg kihátrálnak ebből a közösségből, de minden esetben megbújik érzéseik és cselekedeteik mögött ez a zsigeri félelem az ismeretlentől.

e4032ec5-60ff-4b03-bc27-c788b6429eba.jpg

Az, hogy mi is lesz ebben az ismeretlenben, az a Toy Story szerint nem számít. Ami fontos, hogy nekünk, játékoknak vagy tanítványoknak van egy küldetésünk és ez az, hogy mindig jelen legyünk azok számára, akiknek szüksége van rá. Legyen ez a saját közösségünk, esetleg egy teljesen idegen ember vagy éppen Andy. Az asztal mindenkit hív és nekünk tovább kell küldeni ezt a meghívót, mert igaznak kell lennie mind a játékokra, tanítványokra, amit Randy Newman, dalszerző énekel a film elején: Ha az élet leteper, vagy a távolság szólít s menned kell, Kis pajtás kérlek sose feledd el: Hogy vár rád egy jó barát, Igen vár rád egy hű barát.

Nagypéntek - Hold /Moon/

Duncan Jones 2009-es sci-fijében Sam Bell, a főszereplőnk egyedül él a Holdon. Három éves megbízatása azt a célt szolgálja, hogy a Holdon kitermelt nyersanyagot bolygónkra irányítsa, mellyel az emberiség próbálja megelőzni a megelőzhetetlent: a Föld teljes energiagazdálkodásának összeomlását.  A három év leteltével azonban megérkezik utódja, aki gyökeresen megváltoztatja a világról és önmagáról kialakított képét.

j8im6b5hwz8sojjm6kjbvnimkth.jpg

A science-fiction rémálom az az, mikor az ember teljesen egyedül marad. Távol kerül a Földtől, az otthontól, a családtól és képtelen arra, hogy visszajusson. Tehetetlenné, reménytelenné válik. Akármennyire is próbálkozik, akármit is csinál, mégis kénytelen elfogadni azt, hogy már csak egy dolog van hátra: a halál. És ebben a filmben, mégha sok mozzanat is reménytelivé válik, csak azzal találkozunk, hogy Sam Bell élete maga ez a rémálom. Ezen csak ront az, hogy minden igyekezete arra, hogy újra igazán ember lehessen, az emberi könyörtelenség miatt bukik el és csak egy marad neki, hogy azt üvöltse: miért hagytál el engem?

Ez a film nem kifejezetten a nagypénteki eseményre mutat, hanem arra a valóságra, hogy nagypéntek jelen van az életünkben és mi nem tehetünk mást, csak küzdünk.

Szombat - Némaság /Silence/

Martin Scorsese a filmművészet egyik legfontosabb rendezője. Legújabb filmje, a Némaság Shūsaku Endō azonos című regénye alapján készült, mely a 17. századi japán keresztényüldözések idejét dolgozza fel. A filmben két jezsuita szerzetest követünk, akik Japánba látogatnak, mert azt beszélik, hogy egykori mentoruk megtagadta a hitét. 

03.jpg

Krisztus halálának és feltámadásának története rendelkezik egy tragikus mozzanattal, melyen sokan áttekintenek. A feltámadás után két tanítványt követ Lukács evangélista, akik bár nem tudják, de Jézussal haladnak az úton és arról beszélgetnek, hogy mi is történt Jeruzsálemben. Kleopás azt mondja: Az, ami a názáreti Jézussal esett, aki cselekedetben és szóban hatalmas próféta volt Isten és az egész nép előtt; és hogyan adták át főpapjaink és főembereink halálos ítéletre, és hogyan feszítették meg. Pedig mi abban reménykedtünk, hogy ő fogja megváltani Izráelt. De ma már harmadik napja, hogy ezek történtek. Ekkor Jézus megjelenik számukra és megszólal. Viszont mi van akkor, ha nem? 

Képzeljük el azt, hogyha egy emberben ennyi marad meg Krisztus történetéből. A csalódottság, a bánat, a fájdalom, a gyász. Az, hogy mi csak reménykedtünk, de nem így lett. Az, hogy nem veszem észre a Feltámadottat, mikor mindvégig mellettem van. 

Ez a Némaság.

Húsvétvasárnap - A forrás /The Fountain/

A halállal való szembenézést senki nem kerülheti el, mert azon kevés kérdések egyike, amely mindenkit kivétel nélkül foglalkoztatni kezd előbb-utóbb. A forrásnál pedig kevés alaposabb feldolgozása adódik az ezzel kapcsolatos félelmeknek, dilemmáknak – és megoldásnak. Aronofsky filmjében számos vallás szimbolikájából merít, így nem meglepő az sem, hogy a húsvéttal is teljes mértékben párhuzamba hozhatók gondolatai. Tommy Creo, mint mindenki más (hiszen ez alól Jézus sem volt kivétel), retteg a haláltól – igaz, nem saját, hanem felesége elkerülhetetlen elmúlását nem tudja feldolgozni.

the-fountain-hugh-jackman-2.jpeg

A forrás pedig annak története, ahogy Tommy saját fájdalmai poklába alászállva nemhogy szerette elvesztésének, de saját halálának is készségesen átadja magát, testéből fakasztva életet, egész pontosan örök életet maga és kedvese számára. (danialves)

Húsvéthétfő - Az ember gyermeke (Children of Men)

Alfonsó Cuarón 2006-os disztópiája első ránézésre furcsa választás húsvéthétfőre, a feltámadás második ünnepére. Ez az egyik legsötétebb, legnyomasztóbb film, amit valaha láttam, a benne ábrázolt, kilátástalan szenvedések láttán joggal pályázhat a 12 év rabszolgaság helyére. A közeljövőben játszódik, amikor az emberiség kihalásra ítéltetett, kollektíve meddővé vált, nem születnek gyermekek; az Egyesült Királyság lezárta határait, az országba özönlő menekülteket táborokba zárják. Tíz éve ijesztő sci-fi volt, ma sürgető intelem.

children-of-men-baby1_1.jpg

De van egy jelenete – a leghíresebb –, ami katartikus erővel hordozza a megváltást, amiben az erőszakot elkövetők önként leteszik a fegyvert, mert felsír egy csecsemő. Nem tart sokáig, nem tudni, ez valóban a civilizáció feltámadása-e, vagy csak egy egyszeri ajándék. De bizonyítja, hogy a világ elképesztően sivár hely lenne remény, nevetés, gyerekzsivaj nélkül. (Huszár András)

Az első három ajánló szövege Nagy Szabolcs, teológus hallgatótól származik. A forrásról danialves, a Smoking Barrels blog egyik szerzője írt nekünk. Az ember gyermekéről Huszár András, aki ideje nagy részében filmekről és sorozatokról beszél, hivatalosan (Origo Filmklub) és nem hivatalosan (Vakfolt és Limitált Széria podcasteken, Régivágásúak blog) egyaránt. 

A bejegyzés trackback címe:

https://kotoszo.blog.hu/api/trackback/id/tr8212410225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KötőSzó

Társadalom és egyház, kereszténység és közélet, Krisztus és a 21. század. A világ (nem csak) lutheránus szemmel. Kötőszó – rákérdez, következtet, összekapcsol.

Partnereink

277475082_307565714663340_7779758509309856492_n.png
mevelet1516_r.png

 

Közösségünk a Facebookon

süti beállítások módosítása