Kötőszó

Evangélikus közéleti blog

Egy eddig ismeretlen jelentés felkavarhatja a kedélyeket

Szerkesztőségünk asztalára került egy névtelen informátor levele, amelynek melléklete egy állambiztonsági tartótiszt jelentését tartalmazza. A szöveg végén a tartótiszt hozzáfűzései olvashatók. Az alábbiakban ezt a jelentést tesszük közzé, természetesen a törvény vonatkozó előírásait szem előtt tartva. (Nem közöljük az M-dosszié felvezetett sorszámát, kihúzzuk a közismert személyek nevét, nem oldjuk fel a fedőneveket.)

Szöveg: Zászkaliczy Zsuzsanna

 Mogyoródi Gábor, a Pest Megyei RFK III/III. osztályának főhadnagya:

Mai napon, 2016. március 9-én, előre beütemezett időpontban az „Ernst” fedőnevű „T”-lakáson találkoztam „Mártonné” fn. titkos megbízottal. A közelmúlt művészeti, kulturális eseményeiről kérdeztem. „Mártonné” hosszabb szünet után, megbízásomra újra elkezdett érdeklődni a kortárs művészet iránt. Nem esik nehezére kiállításokra járnia. Gyakran megbízom eseményeken való részvételre is, hogy az ott megjelenő személyekről tájékoztasson. „Mártonné” ezt még soha nem tagadta meg, de előfordult már, hogy beszámolója operatív szempontból nem volt elég informatív.

A tmb. kérdésemre elmondta, hogy a Capa Központ szombati eseményén a résztvevők nevét csak részben sikerült megállapítania, mivel nyilvánosan meghirdetett esemény volt, és .................egyetemi tanáron, ................ Munkácsy-díjas képzőművészen és a kiállító művészeken kívül az előadók és javarészt szabadelvűnek látszó fiatalok, művészeti egyetemi hallgatók voltak jelen. Kérdésemre, hogy kik voltak a nevezett személyek, elém tette a meghívót. A művészek: Gerhes Gábor, Forgács Péter és Esterházy Marcell. Az előadók: Mélyi József, Horányi Attila és Mucsi Emese.

Jó lett volna, ha tmb. valami konkrét elképzeléssel érkezik a kiállítók politikai céljaira vonatkozólag, de sem a kurátor, sem a művészek ellenséges politikai céljaira, terveire vonatkozóan nem rendelkezik ismeretekkel.

„Mártonné” elmondta, hogy – már amennyire értette a kiállítást – nézete szerint a művek cinikusak, felkavaróak, és egyáltalán nem valók fiatalok elé, mert megzavarják a gondolkodásukat. Gerhes például hatalmas meztelen nőket rakott a falra – hogy miért pont Hitler kedvenc festőjétől, erről sejtelme sincs. A nők megtévesztően hasonlítottak egy fotó pontosságú festményre, de egyszer csak finoman megmozdultak.

Viccnek rossz, politikai üzenetnek pedig veszélyes a tmb. szerint.

Gerhes szemben a falon a kis fekete üvegtáblákon pedig szavakat állított ki. A tmb. szerint ezek a fogalmak mind pozitívak eredetileg, de így, hang nélkül és feketén inkább ijesztőek és fenyegetőek voltak. Gerhesnek kisgyermekkori portréját is látta a tmb. Ezt a nagymamájának, mint a párt fontos emberének készíttették a herendi porcelángyárban. A tmb. szerint merő giccs, és jól mutatja, hogy a szocreál felett elmúlt az idő. A tmb. hozzátette, milyen szerencse, hogy a politikusok és az állami vállalatok között ma már nincs ilyen összefonódás.

Forgács Péter a tulajdon anyját állította ki. Úgy érti ezt a tmb., hogy Forgács rájött arra, hogy anyja Pápainé is volt, és az állambiztonsági szervek alkalmazásában állt. A művészt ez a felismerés nagyon megviselte, amit a tmb. nem ért, mert hát az anyja mégis. De elgondolkodott azon, hogy az ő gyerekei vajon büszkék lennének-e rá. A Forgács kiállításában rengeteg kis kép és szöveg van. Ott van mindenki, akiről a tmb. pár évtizeddel ezelőtt számolt be nekem: Can Togay János majdnem meztelenül egy szobaszínházi előadásban. A tmb. elmondta, hogy El Kazovszkij ezen a képen szeretett bele – de ez másik történet.

És ott van a Petri, a Mérei, az Eörsi, a Cseh Tamás indián díszben, a Bereményi, szóval csupa fontos ember „ezeknek” a cinikusoknak. És elég sok meztelenség. Olyan az egész, mint egy emlékkönyv: a Forgács meg a Pápainé emlékei, olyanok, amikre akarnak emlékezni, és olyanok, amikre nem. És amire az egyik a másik életéből akar vagy nem. A tmb-nek eszébe jutott egy régebbi megbízás, az A. E. Bizottság énekelte, hogy „lehet-e gondolni arra, amire ne lehet gondolni soha.” Na ez ilyesmi volna.

A harmadik részben a tmb. felháborodott, mert az nem elég, hogy az Esterházy Marcell behozza egy gyár betonkerítését csak azért, mert szöveg van rajta, de a hírhedt, koncepciós Mindszenty-per fotórészletét szimbólummá nagyítva teszi ki a falra. A tmb. szerint nagyon modern látvány a fekete hasábokkal berendezett terem: olyan, mintha rend lenne. De ezek a kockák felhalmozott plakátokból állnak, ha elolvassuk őket, a rend megbomlik. A hatvanas évek kommunista propaganda diafilmjeiből idézeteket nyomtatott fekete plakátokra (még a betűk is ugyanazok, „Mártonné” emlékszik rá), és ezeket a látogatók elvihetik magukkal.

Az a tmb. érzése, hogy ezek a mondatok a mai politikai élet összefüggésében gúnyolódásra adhatnak alkalmat, és ezt a tmb. nagyon helyteleníti.

A legveszélyesebb azonban szerinte az, hogy a miniszterelnök kézírása reklámosítva lett. Ezt úgy érti „Mártonné,” hogy neonfeliratot gyártottak belőle, de egy olyan mondatpárral, ami minden, csak nem reklám. Így szól: „A következő mondat igaz. Az előző mondat hamis.” Na most igazodjon ki az ember a mai művészeken!

Intézkedések

  1. Kimutatást lemásoltatni, vendégkönyvi bejegyzéseket ellenőrizni.

  2. A nőket ábrázoló képről megtudni: mit üzent a festő? És kinek?

  3. A Pápainé kiállításban: mindenkit felderíteni a fotókról.

  4. a tmb-ről: operatív lehetőségei körében viszonylag használható információkat szerez. Aktivitását fokozni érdemes. Következő tervezett találkozásunkon a művészek jellemzését kérem tőle, politikai jellegű információkat és ambíciókat is beleértve.

***

Jelen írás a JelentésEsterházy Marcell, Forgács Péter és Gerhes Gábor kiállításának fikciós kritikája. A kiállítást március 13-ig lehetett megtekinteni a Capa Központban. 

***

A szerzőről:

Zászkaliczky Zsuzsanna (1964) – az Evangélikus Országos Múzeum művészettörténész-muzeológusa és múzeumpedagógusa, a Credo evangélikus folyóirat főszerkesztője. 

A bejegyzés trackback címe:

https://kotoszo.blog.hu/api/trackback/id/tr88508592

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KötőSzó

Társadalom és egyház, kereszténység és közélet, Krisztus és a 21. század. A világ (nem csak) lutheránus szemmel. Kötőszó – rákérdez, következtet, összekapcsol.

Partnereink

277475082_307565714663340_7779758509309856492_n.png
kevelet_tr.png

ksz.png

Közösségünk a Facebookon

süti beállítások módosítása