Egyházi iskolák és a pedagógustiltakozások – a feszültség és a túlterheltség beszivárog minden intézménybe

2016. február 13. - KötőSzó

Végre észrevette az iskolák bajait a társadalom, a pedagógusok, szülők tiltakozásaival van tele TV, rádió, internetes és nyomtatott sajtó. Végre észrevettük a bajokat mi magunk az iskolákban. Nem szeretném elmagyarázni, hogy mik a pedagógusok fő problémái, erről nap mint nap születik számtalan írás. Olvashatjuk a Herman Ottó Gimnázium nevelőtestületének tiltakozó levelét, a Teleki Blanka Gimnázium tanárainak 16 pontját, a Pedagógusok Sztrájkbizottságának követeléseit 25 pontban, és számos más lényegi összefoglalást a köznevelés terén kialakult helyzetről. Inkább arról írok, mi érinti ebből a sok bajból az egyházi iskolákat, és mennyiben tarthatjuk magunkat távol a tiltakozásoktól?

Szerző: Kézdy Edit, a Deák Téri Evangélikus Gimnázium igazgatója

2015 januárjában alakult meg az ÉGIG (itt kérek elnézést a névért), elitgimnáziumok igazgatóinak köre. Óvatosan ismerkedtünk össze, állami, egyetemi, egyházi gimnáziumok vezetői, tizennyolcan. A találkozás az igazgató kollégákkal revelációként hatott: hiába háromféle fenntartó alatt dolgozunk, az alapproblémáink ugyanazok. Azóta rendszeresen találkozunk, beszélgetünk, értékeljük a közoktatás aktuális folyamatait, néha levelet fogalmazunk az államtitkárság számára, nyilatkozatokat teszünk közzé. (Anyagainkat honlapunkon is megjelentetjük.) Büszkén újságolom: az egyházi gimnáziumok közül katolikus rendi iskolák (bencés, piarista, ciszterci) vezetői írják alá a memorandumainkat, és én, az evangélikus. Kérdeztem a kezdetkor egyházunk vezetőit, hogy mit szólnak a részvételemhez. A lelkiismeretemre bízzák a döntést.

Először a pedagógusfizetéseknek a minimálbértől való eloldása ellen tiltakoztunk – amúgy hiába. Foglalkozunk a diákok túlterhelésével, a tantervekkel. Legutóbbi nagy témánk a pedagógus előmeneteli rendszeren belül elindult minősítések, tanfelügyeletek és ezek kötelező tartozéka, az önértékelés voltak. Ezek így együtt megbénítják az iskolai munkát.

A nagyszámú látogatás mind egy-egy felforgatott nap az iskolában, a bemutatott órák csillognak-villognak, ám a megelőző időszakban a pedagógus végtelen számú dokumentumot gyárt. A minősítők ereje nagyobb részét a dokumentumok hibátlan ki- és feltöltése köti le. Az értékelés szempontjai közül a szakmai hozzáértés és a helyes fogalomhasználat 1-1 a sorban, a többi 75 indikátor a tanterem optimális elrendezéséről, digitális közösségek működtetéséről és más fontos dolgokról szól, a tartalom összességében kb. 2/77 arányban képviseltetik. A tanfelügyelet annyiban rosszabb ennél, hogy két bármilyen szakos pedagógus látogatja az áldozatot.

Mindenre van példa, dobtanár és óvónő a fizikaórát, két sültmagyar spanyolórát értékel ­­– valamiféle „általános pedagógiai szempontok” alapján.

A pályán kívüliek számára: ilyen nincs, az iskolai munka módszertana elválaszthatatlan a tartalomtól. A más szakosok, sőt más életkorú gyerekekkel foglalkozók érdemben nem tudják értékelni a munkát, azon kívül, hogy látják, hogy nem szaladt-e ki sírva a pedagógus az osztályból, vagy nem ütötte-e meg Pistikét. De legfőképpen, hogy a rubrikák szépen ki vannak-e töltve, és a szeptemberben eltervezetthez képest csúszott-e a tanár iskolafogászat, ünnepély, másik kolléga minősítése, ne adj isten egy, a gyerekeket érdeklő téma miatt.

A pedagógus minősítés-tanfelügyelet-önértékelés témában írt ÉGIG-levélhez 111 iskolaigazgató csatlakozott, köztük 10 evangélikus intézmény vezetője.

Örülünk, hogy sikerült jelentős redukciót elérni a tanfelügyeletek és az önértékelés terén. Sokan azonban úgy gondolják, hogy csak a felszínt kapargattuk ezzel a tárgyalássorral.

Miért éppen most lett elege a szakmának az oktatás problémáiból?

A pedagógusok központi ellenőrzése ebben a tanévben zuhant rá az iskolákra. Hogy mit jelent egy iskolában egy félév alatt 30 ilyen látogatás, azt nem modellezte senki. De más gond is van ezekkel a szakértői látogatásokkal. A 2011. évi Köznevelési Törvény bevezetése az egész oktatási rendszer minden elemét a központosítás felé mozdította. A helyi tantervekben 10%-nyi szabadságot engedtek az iskoláknak, holott nyilvánvaló, hogy a fővárosi elitiskolában és a borsodi általános iskolában egész más a kiindulási helyzet, és mások a célok is. A tankönyveket egységesítették, ami ugyanezért jelent nagy gondot.

A pedagógus szakma eleinte jól bevált reflexeivel reagált a változásokra: behúzzuk az osztályterem ajtaját magunk mögött, és végül is tanítunk, ahogy tanítunk, viszonylag szabadon. Ezt a kicsi belső szabadság-érzést döntötték romba a minősítő szakértők, tanfelügyelők látogatásai. Ők tételesen vetik össze a naplókat, a gyerekek füzeteit, a tanmeneteket, nincs kibúvó. Szerintem ezért cseppent az utolsó csepp a pohárba éppen most.

Hiába tett engedményeket az államtitkárság, töröltek el 9000 tanfelügyeletet egy hét alatt, könnyítették az adminisztrációt, az elszabadult hajóágyút már nem lehet megállítani. Folytatódnak a tüntetések. Nyilván készségesen csatlakoznak a pártok is,

látni kell azonban, hogy a köznevelési/közoktatási rendszer működési hibái nem politikai, hanem szakmai és állampolgári kérdések. A pedagógusok tiltakoznak a szakma nevében, a szülők pedig azon az elven, hogy ők az állampolgárok, akiknek a gyerekei örömmel ülnek kínlódnak az iskolákban.

Az egyik legnagyobb gond az állami iskolafenntartó, a KLIK működésképtelensége. Szívesen írnék anekdotákat krétáról, rágcsálóirtásról az érettségi ideje alatt, kiadott tornatermekről, csúszó kifizetésekről, a szülőktől havonta a túlélésért szedett összegekről és hasonlókról, de nem teszem. A KLIK ügye az egyházi fenntartású iskolákat nem érinti. Hacsak úgy nem, hogy évről évre több szülő keresi fel a nem állami iskolákat, hogy „kimentse” a gyerekét. Az egyházi iskolában megmaradt az a rendszer, hogy az iskola – bár nagyon erős központi szabályozók mellett – mégis tárgyalhat a szülői közösséggel, a diákokkal. Létrehozhatunk és működtethetünk saját szabályrendszereket, a döntéseket ott hozhatjuk, ahol a következményeket vállalni kell. Az egyház iskola igazgatója megmaradt igazgatónak, munkáltatója a kollégáinak, vezetője a szakmai közösségnek és nem valamiféle felsőbb főnökség utasításainak betartatója.

Számos sajtóorgánumban azonban olyan kiváltságokat tulajdonítanak az egyházi intézményeknek, amelyekben nem részesülünk. A kötelező tankönyvek, a tantervek ugyanúgy vonatkoznak ránk is.

Az egyházi iskolai normatívánkat az állami iskolákra fordított összeg alapján számolják, elvben nem kevesebbet fizet az állam egy gyerek után, és nem többet, mint egy „állami” diákért. A hatalmas különbség, hogy helyben gazdálkodhatunk ebből az összegből.

A gyerekek heti óraszámai megnőttek. Sokszor délután 4-ig is bent aszalódnak az iskolákban. Ennek a növekménynek jelentős része a horrorisztikus „mindennapos testnevelés”, amely városi iskolákban hozzárendelt források híján lépcsőházban, pad tetején, utcán és számos hasonló alkalmatlan helyen, vagy csak papíron megy végbe.

A tanári óraszámok nem kötelezően emelkedtek, de aki nem heti 26-ra állítja be a tanárok tanóráinak számát, könnyen anyagi zavarba kerülhet. Így aztán túlhajszolt tanárok hajszolják a fáradt gyerekeket, a jókedvű iskola helyett.

A 2013-as fizetésemeléssel vezették be azt a rendszert, hogy heti 32 óra iskolai elfoglaltságot vezetni kell, hétről hétre. A maradék 8 órában otthonunkban készülhetünk, kijavíthatjuk a dolgozatokat. Ezzel nem az a baj, hogy nem töltenek bent a tanárok heti 32 órát az intézményekben. Még csak nem is az a gond, hogy a munkaidő- nyilvántartást vezetni fárasztó, hanem hogy visszafogja a teljesítményt.

A munkaidő percre pontos nyilvántartása bérmunkássá degradálja a tanárt, aki addig hivatásszeretetből, lendületből számolatlanul töltötte a gyerekek között az órákat, bőven többet, mint heti 32-t. Nem használ az értelmiségi munkakedvének, ha a háta mögött állva noszogatják, ellenőrizgetik, mert feltételezik, hogy egyébként nem dolgozna.

A bérek növelése igen örvendetes, (nem egyszerre történt, nem követi a minimálbér-emelést, ám) nem panaszkodunk. De a béremelés a dologi kiadásokra szánt források drasztikus csökkentésével járt. Az intézmények informatikai felszereltsége nem fejlődik, hanem rohamosan romlik. Nincs már „informatikai normatíva”, amely az IKT eszközök fejlesztését tenné lehetővé, pedig nemcsak a kor, hanem a hivatalos elvárásrendszer is azt követelné, hogy a pedagógusok rendszeresen használják ezeket.

Első látásra a különböző kiáltványokban felsorolt gondoknak egy része nem érinti az egyházi iskolákat. Az oktatásban kialakult általános feszültség, túlterheltség, rosszkedv azonban előbb-utóbb beszivárog minden intézménybe. Végül szolidaritásunk okán sem tűrhetjük szó nélkül az állami iskolákban dolgozó kollégáink (rokonaink, gyermekeink) egyre nehezedő körülményeit.

A Deák Téri Evangélikus Gimnázium tantestülete úgy döntött, hogy aláírásával csatlakozik a Herman Ottó Gimnázium felhívásához.

A szerzőről:

Kézdy Edit (1964) biológia-kémia szakos középiskolai tanár, közoktatásvezető. 1989-től 1997-ig a Budapesti Evangélikus Gimnáziumban (Fasor), majd a Deák Téri Evangélikus Gimnáziumban tanított, 2005 óta ennek a gimnáziumnak az igazgatója. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet külső munkatársaként végez kisebb munkákat, tananyagfejlesztést, vizsgafejlesztést.

Korábbi cikkei a Kötőszón: Mire jók a középiskolai rangsorok? Mire nem?

 

A bejegyzés trackback címe:

http://kotoszo.blog.hu/api/trackback/id/tr188385928

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kézdy Edit: A rosszkedv előbb-utóbb beszivárog minden intézménybe 2016.02.18. 08:39:01

Első látásra a különböző kiáltványokban felsorolt gondoknak egy része nem érinti az egyházi iskolákat. Az oktatásban kialakult általános feszültség, túlterheltség, rosszkedv azonban előbb-utóbb beszivárog minden intézménybe.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

micsoda? 2016.02.13. 20:36:01

Egyszerűen lehetne a kérdést rendezni, csak ebből leírásból kéne minden, kerek asztalnál helyet foglaló kormánytagnak, 1 példányt adni. Érthető, világos, gratulálok.

Kényszerbagoly · http://kenyszerbagoly.blog.hu/ 2016.02.13. 20:36:03

Istennek hála, hogy végre a keresztény egyházak jézus tanítására, és ebből következően józan eszükre hallgattak, és nem a kormány által rapszódikusan csörgetett júdáspénzekre, és a szájkeresztény propagandára:
www.facebook.com/pages/Kenyszerbagoly/1609046352691857?ref=aymt_homepage_panel
kenyszerbagoly.blog.hu/2016/02/09/az_aldozat_636

Mr. Bear 2016.02.14. 08:57:33

Pedagógusként szívemből szól, szülőként újabb bizonyítékot kaptam arra, hogy jól döntöttem, amikor a gyerekeimet evangélikus iskolába irattam.

élhetetlen 2016.02.14. 08:57:35

Ez szép volt, csak kevés. „A hatalmas különbség, hogy helyben gazdálkodhatunk ebből az összegből”. A KLIK, mint vízfej, csak eszi a pénzt. És, addig, amig az önkorikat zsarolják, hogy csak akkor látnak pénzt, ha…, addig nem lehet élni. Ki kéne dolgozni azt a kvótát, (nem fejkvótát, mert 15 gyereknek is kell épület, és felszerelés, fűtés, ugyanúgy, ahogy ötvennek), aztán jöhetne a fejkvóta is, mert több gyerek, több költség. Ha ez megkapnák az önkorik garanciával, akkor tudnák biztonsággal visszavenni, és kezelni az iskolákat. Na, erről még ötlet szinten sem hallottam.

Éhes ló 2016.02.14. 08:57:41

Sajátos igény elvárni a társadalomtól a növekvő juttatásokat, majd behúzni maguk mögött az osztály ajtaját és munkaidő nyilvántartás, ellenőrzés nélkül csinálni bármit, bármilyen tankönyvnek becézett valamiből.
Érdekes lenne ez az üzemmód a hivatalokban, üzletekben, gyárakban, vonatokon, közutakon is.
Azt gondolom, hogy a tanár munkát végez, bért kap érte és köteles olyan és annyi munkát végezni, amit a munkáltatója elvár és amit a törvények előírnak.
Ha erre képtelen, akkor foglalkozzon mással.

Hórukk 2016.02.14. 13:38:57

@Éhes ló: Fordítva ülsz az éhes lovon. Ha ugyanis mindazok, akik végrehajtják a rendelkezéseket, mindazok akik elszenvedik azokat (tanár-diák-szülő) szinte egyöntetűen állítják, hogy rossz, működésképtelen, végrehajthatatlan és embertelen a rendszer, nos akkor a politikusoknak kutya kötelességük lenne levonni a konzekvenciákat, sürgősen változtatni a rendszeren. Elzavarva-leváltva azokat, akik felelősek a több évnyi kudarcért. A rendszer alkalmatlanságát persze Pisa és egyéb tesztek valamint szakértői vélemények tömege támasztja alá.
Ha a csatlakozók mindegyike holnaptól mással foglalkozna, az állam nyilván évekig nem tudna eleget tenni törvényes kötelezettségének, tehát ugye a javaslatodat felejtsük is el.

Zsuzsánna Márta Szákné Bajnai 2016.02.14. 13:39:03

Nálam az elit gimnáziumok szó kiverte a biztosítékot.

karandash 2016.02.14. 13:39:26

@Kényszerbagoly: "Istennek hála, hogy végre a keresztény egyházak jézus tanítására, és ebből következően józan eszükre hallgattak" - mármint a kereszténységre a józan ész jellemző? Jézus mondott valaha olyat, amit más előtte nem (értsd nem görög filozófusoktól nyúlt szöveg) és józan gondolkodást képviselt? Már ha élt Jézus és ha igen, akkor a bibliai Jézus azonos a történelmi Jézussal...
Az egyházak meg kimondottan nem Jézus tanításának alapjain állnak. Pláne a katolikusok.

"és nem a kormány által rapszódikusan csörgetett júdáspénzekre" - az egyházak igen jól üzletelnek a kormánnyal választások előtt, akkor a papok a fidesz-kdnp érdekében prédikálnak kicsit, utána kapnak apanázst, iskolákat passzolnak át nekik, hittanórát kreálnak nekik stb. Ha már júdáspénzeket emlegetsz...

Mindenesetre a bürokráciát csökkenteni az oktatásban nem lenne egy utolsó dolog, a tanárok közül azonban rengeteg az alkalmatlan, ezeket pedig ki kell szűrni.

CoolKoon 2016.02.14. 13:39:36

@micsoda?: ....akik aztán az egészet ugyanazzal a lendülettel dobnák is a kukába. A tüntetések szervezői ellen meg úgyis találnak majd valami indokot, ami alapján kirúghatják őket, azért, mert szólni merészeltek.....

CoolKoon 2016.02.14. 13:39:41

@Éhes ló: Mi az, hogy munkaidő nyilvántartás, meg ellenőrzés nélkül?! Az igazgató csak dísznek van? Vagy te is úgy dolgozol, hogy a főnököd egész nap ott liheg a nyakadba, hogy dolgozzál? Esetleg percre pontosan össze kell írnod, hogy mit csináltál? Hát igen, szalag mellől elég nehéz lehet megérteni, hogy hogy folyik az értelmiségi munka....

nemszólokmégegyszer 2016.02.14. 15:59:31

Ez nem pártkérdés, hanem a buta diktatórikus önkény uralma.

Éhes ló 2016.02.14. 20:16:41

@Hórukk: a névvel való majomkodásról felénk már az oviban leszoktatják a kisgyerekeket, sajnálom, hogy felétek nem. Nem vall jó modorra.

Egyöntetűen semmit nem állít senki semmit. Van aki ezt szeretné, van aki amazt de a többség még hallgat és csak néz ki a fejéből, hogy ez a vircsaft mégis mi a csoda itt már megint.
Én és nem kevesen a környezetemben például azt gondoljuk, hogy az iskolák tele vannak oda nem való szar alakokkal, akikre csak jobb híján bízzuk a gyerekeink nevelését, mert csak rossz és rosszabb között választhatunk.
Az gondoljuk nem kevesen, hogy egy totálisan belterjes szaknma augiász istállóját kellene végre kiganézni, mert emlékszünk rá, hogy a középiskolai osztályainkból a leggyengébbek mentek tanítói és tanári alibiszakokra elkápesztóen alacsony felváteli és tanulmányi követelményeknek eleget téve.
Az eredményeken meg is látszik.
Tisztelet a kevés kivételnek.
A politikusoknak kötelessége a választóktól kapott törvényhozói hatalmukka élve döntéseket hozni.
Megtették.
A támogatottságuk is meg van hozzá:
kozvelemenykutatok.huz
VÁltoztatnak a rendszeren, és jól teszik ha azt teszik.
A 30-40 év kudarcaiért első sorban a tanárok felelősek, nem a politikusok és a szülők. Nem tudtak élni sem a pokornyik féle, sem a magyar féle, sem a hiller féle szabadsággal, szétverték és elrontották még azt is, ami 20-30 éve működőtt.
A rendszer és a tanárok, iskolák alkalmatlanságát valóban Pisa és egyéb tesztek valamint szakértői vélemények tömege támasztja alá.
Ha a csatlakozók mindegyike holnaptól mással foglalkozna, végre kikerülne a balliberális kótmérgezés az iskolák falai közül,, mert ott a qrmányellenes és nemzetellenes uszításnak, a PC kultórmarxizmusnak semmi keresnivalója nincs.

A javaslatom elfelejthető, de a felelősség a tanároké, nem másé és sosem is lesz másé. A saját munkájukért és sikertelensáégükért nem maszatolhatják a felelősséget másokra. Szerintem inkább saját magukban keressék a hibát, és ha a saját erdeiket megtalálták, érdemes mások szálkáival foglalkozniuk.
Addig pedig a tegnapihoz hasonló baloldali és liberális hergelést az iskolákban mielőbb felejtsük és ők is felejtsék el, mert nem kevés szülőnek van olyan véleménye, hogy ha nem tetszik, fel is út, le is út.
Az esztergályos, katona, orvos, buszvezető, víz és villanyszerelő, gyári mérnök-munkás is teszi a dolgát heti 40-60 órában 4 műszakban ha kell, ha erre egy felsőfokú képzettséggel kistafírozott "értelmiségi" képtelen heti 26-32 órában, 3 hónap fizetett szabadsággal, egy műszakban, akkor takarodjon, lesz a helyére más.

Éhes ló 2016.02.14. 20:39:19

@CoolKoon: ezt írta a poster:
"....A 2013-as fizetésemeléssel vezették be azt a rendszert, hogy heti 32 óra iskolai elfoglaltságot vezetni kell, hétről hétre. A maradék 8 órában otthonunkban készülhetünk, kijavíthatjuk a dolgozatokat. Ezzel nem az a baj, hogy nem töltenek bent a tanárok heti 32 órát az intézményekben. Még csak nem is az a gond, hogy a munkaidő- nyilvántartást vezetni fárasztó, hanem hogy visszafogja a teljesítményt. ..."

Nem kevés helyen, közlekedésben, üzemekben, kórházakban, páros lábbal rúgnák ki azt, aki ilyet merne mondani, írni heti 28-32 óra egyműszakos munka mellett, három hónap fizetett szabadsággal.
Az emberek munkaidó nyilvántartást kell vezessenek minden munkahelyen, van ahol ezt mágneskártyás beléptetőrendszerekkel teszik.
Minden perccel el kell számoljanak és nem heti 28 órát dolgoznak a munkahelyeiken.
Mérnökök, menedzsreke százrei dfolgoznak így, ha egy "értelmiségi" tanárnak nem kóser elszámolni a viccesen alacsony óraszámű munkájával, takarodjon oda, ahol szabadon lébecolhat naphosszat.

De lényeg elsikkad.
Senki nem azt tesz egy munkahelyen, amit akar. Hatóságok, követelmények, törvények, előírások és főnökök vannak, akik számon kérhetik és kérik is a teljesítményt.
Az oktatásból ma a tanári teljesítmény hiányzik első sorban, mint azt itt is leírják:
mno.hu/oktatas_es_neveles/kinyilt-a-bicska-a-zsebeben-1328552

Könnyen elkaptuk, uram! 2016.02.14. 20:39:35

@Éhes ló: Egyébként elnézem neked, mert diszlexiás vagy. Csak tudomásul kéne venned, és nem beleszólni dolgokba. Tudod, az ajtót azért húzza be a pedagógus, hogy dolgozni tudjon, nem azért, hogy sumákoljon. Erről írnak a cikkben....

Tamáspatrik 2016.02.14. 23:01:06

Szüleim középiskolában tanítottak és van számos tanár ismerősöm. A túlterheltség és a fásultság veszélye a tanítás során igen jelentős. Ugyanis egy óra megtartásához, összefogásához, levezényléséhez energia kell. Egyszerre sok mindenre kell figyelnie a pedagógusnak, és ehhez motiváció, lelkesedés szükséges. A tanár fáradtsága és fásultsága is kisugárzik a gyerekekre és lerontja a munka színvonalát. Ha csak rutinból tanít, azt a gyerekek megérzik, egyrészt rosszul fogják érezni magukat az órán, unatkoznak, nem figyelnek oda.
Szerencsére nekem több olyan tanárom volt a gimiben, akik belerakták az energiát az óráikba vagy azok egy részébe és ezzel egy lökést adtak nekem és több osztálytársamnak, egy hitet a szellemi munka és a szellemi fejlődés értelmében. Ma is jó érzés rájuk visszagondolni.
A fentiek miatt a túlterhelés, az ésszerűtlen bürokrácia, a szoros gyeplő, amely a tanár kreativitásának 90%-os korlátozását jelentik, mind rontják a tanító és nevelő munka eredményességét.
Igen, a tanárok nagy része ma túlterhelt és a gyerekek a középiskolákban még inkább.

Bérczes Mihály 2016.02.14. 23:01:24

Éhes ló a szokott toposzokat mellőzd.

A tanárnak nincs három hónap fizetett szabadsága-előtte olvasd el az Mt-t,Kjt-t és a Kjt végrehajtási rendeletét. A tanárnak is annyi szabadsága van, mint más munkavállalónak-azzal a kitétellel, hogy mi tanárok csak nyáron vehetjük ki a szabadságot-erre kötelez a törvény.
A tanév a diákok számára június közepén, a tanárok számára június végén-július elején zárul. A tanévkezdés ugyanígy alakul: a diák szeptemberben kezd; addigra a tanár amit lehet előkészít: így legkésőbb augusztus 20-a után indulnak a nevelőtestületi értekezletek. Az elmúlt nyáron sok helyen augusztus 15-e után már kezdeni kellett.
Az őszi-, téli- és a tavaszi szünet a diáknak jár, a tanárnak tanítás nélküli munkanap....

Béremelésünkről annyit, hogy 2013.szeptemberéig be volt fagyasztva a bértábla. Ez azt jelentette, hogy nem követtük a minimálbér változását évente (sem). Amíg más munkavállalónak esetenként nőtt az alapbére a pedagógusoké nem. Így előfordult az (velem is), hogy hiába az elhivatottság, a két diploma 10 év alatt a fizetésem bruttó 9000 Forintot emelkedett...
2013-ban a beígért fizetésemelés 60%-t teljesítették csak. Csak 1 évig volt minimálbér követő a fizetés-azután azt is megszüntették. A hiányzó 40%-t évente 10%-ként kapjuk meg. Gondoljuk hozzá a minimálbér növekedést és az inflációt.

Mindeközben a kötelező óraszámot 18-ról 20-ra, majd 22-re most pedig gyakorlatban 26-ra növelték(sok helyem ennyire terhelik be a tanárt). Ezekre készülni kell papíron is, javítások, adminisztráció; és mivel sokan hivatásként kezeljük a pályánkat így a diákok érdekében számos plusz munkát is végzünk.

Tanítunk úgy, hogy se kafetéria, se ruhapénz,se tizenharmadik havi fizetés, se teljesítménypótlék, ha versenyre készítek diákot és elkísérem azt a szabadidőmből és általában hétvégén teszem.
Sok helyen nem fizetik ki az osztályfőnöki pótlékot, vannak olyan tanári szakok, ahol lassan 20 éve.

Tanítunk úgy, hogy néha a fizetésünket se kapjuk meg csak hónapok múlva.

Sokan a bíróságra járunk a jogos követelésünkért, a meg nem kapott bérért.

Örülj, hogy még maradtunk egy páran a pályán akik tényleg formálni, tanítani,nevelni szeretnének.
Remélem ha gyermeked lesz (vagy van) elhivatott tanárt kap, aki az összes gond ellenére hisz benne, segíti, tanítja és minden nap mosolyogva néz rá az ajtón kívül hagyva az összes gondot.

És ne gyere azzal, hogy akkor hagyjuk el a pályát ha nem tetszik- akkor neked is a komolytalan tanár jusson.

És hogy téged idézzelek "takarodjon" az ilyen ember (mint te) környezetéből a normális.

A felmérések miatt ne a tanárt okold, a tanár azt a programot tanítja amit kérnek tőle- a munkánkat szigorú előírások mentén kell végezni (egy-egy tanterv laza 1000 oldal).

Mielőtt írsz tájékozódj és olvass vagy menj el tanárnak és próbáld ki.

5 év egyetem, félévente vizsgák sora. Gyakornoki időszak, 7 évente továbbképzésre vagy kötelezve (magas óraszámokkal, amit ki is fizethetsz )- egyébként megszűnik a munkaviszonyod.

Ha ma nem veszel részt Pedagógus I. és Pedagógus II. minősítésen,akkor ebben az országban 2 év után megszűnik számodra a tanári pálya.

Mindehhez se időt, se semmit nem kapsz-marad a felkészülésre,írásra,elemzésre a szabadidőd és az éjszakád.

Ennyit a tanárok alig 40 órás munkaidejéről.

Éhes ló 2016.02.14. 23:01:40

@Könnyen elkaptuk, uram!: a távdiagnózisod téves és jobb lenne, ha a posttal és a linken írtakkal foglalkoznál, nem velem.

A tanár azért húzza be az ajtót, mert azt hiszi az iskola, az osztály, a gyerekek az ő és a tantestületi haverok birtoka és azt csinál ott amit akar és ahogy akar, tesz rá nagy ívben mit ír elő a törvény, mi a szülői elvárás és mi a szakmai minimum. A gyerekek pedig végképp nem játszanak, különben nem lenne tömegével analfabéta 16 évesekkel tele a cigánynegyed, vagy a cigánysor és persze a börtönök sem.

Tisztelet a kivételnek, mert én is ismerek párat.
Nem a hőzöngők közül persze, mert teszik a dolgukat.

A lecsúszást mutatják a nemzetközi felmérések is. Ez nem pokornyik, magyar, hiller, balogh szégyene, hanem a tanári testületeké.

Meg ezt is mutatják a felmérések, hogy a világon a legkevesebbet dolgozzák a magyar tanárok:
upworthy-production.s3.amazonaws.com/nugget/5107200f47ef8d0002003394/attachments/TeachersNugget.jpg?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201602

Ezek mellett persze megértem, hogy nem kóser nekik se a munkaidó elszámolás, se a munka, de mint megrendelő, szülő és finanszírozó elvárom, hogy tartsák be a törvényi és a szakmai szabályokat. Ez a minimum.
Nem pedig a politikai hangulatkeltés az iskolákban.

Éhes ló 2016.02.16. 07:41:59

@Bérczes Mihály: nem foglalkoztam személyeddel és most se tenném, ha érvek helyett nem velem foglalkoznál, de a cenzóra miatt nincs kedvem hozzád hasonló stílusban tenni.
a felszólításodat a családtagjaidnak, szolgáidnak tartogasd, teszek rájuk.

Nekem ne magyarázz, győzködd őket:
upworthy-production.s3.amazonaws.com/nugget/5107200f47ef8d0002003394/attachments/TeachersNugget.jpg?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201602

Nem érdekel a fizetésetek, mert a piaci kategória és (jól)végzett munkáért jár(na), de a tanárok romló teljesítmény mellett képesek voltak az államot folyamatosan zsarolva elérni, hogy a semmitérő és kevés munkájukért egyre több pénzt kapjanak.
Ha a szülők fizetnének benneteket, éhenhalna a gyerek és szülőszomorító többségetek, de a politkát és libbant ideológiát az iskola falai közé tuszkolók egészen biztosan.

A foglalkoztatottak nem huszonórákat dolgoznak. Ez csak a tanároknak járó kiváltság, aminek ideje véget vetni.
A dolgozó emberek többségének a minimális heti munkaideje 40 óra, sokaknak több mászakban, hétvégén, gyakran túlórákkal is megfejelve.
Teszik zokszó nélkül, miközben alkalkmatlan pedagógusok hisztériáznak a huszonóráikkal.

Sajnos kevés elhivatott tanárral óvónővel) találkoztam életem során. A családom se sokkal többel. Alkalmatlannal, idegbeteggel, kirógni való lébecoló alkalmatlan lusta senkikkel annál többbel.
Nem vetette ki a szakma óket, holott tudták a tanártársaik is róluk, hogy nem tesznek eleget még a törvényi minimumnak sem.
Ezért nem vagyok szolidáris egyikükkel sem és ezért támogatok minden olyan próbálkozást, ami ennek a sérthetetlen és bírálhatatlan nemzetközi szinten és felvételi pontszámban is alulteljesító hererétegnek a megrendszabályozására, munkára fogására, kontroll alá helyezésére irányul, mert nem volt az az szdsz-es szabadság, amivel ne éltek volna vissza.
A tanárok tanítanak, nem politikusok, ezért a felelősség az analfabéta 16 évesekért, egyre romló nemzetközi felmérési eredményekért nem az enyém és nem a mostani miniszteré, államtikáré, kliké. Ezt épeszű ember nem hiszi el neked és a hőzöngő társaidnak sem.
Márnökök, orvosok felelnek a munkájukért nem kevesebb képzés és továbbképzás után.
A tanárok semmiért nem felelnek évtizeek óta. Csak követelnek, követelőznek. Mem volt olyan emelés, zsarolás, amit ne követett volna újabb és újabb, miközben a gyermekeinket, unokáinkat túszul ejtik és politikával tömik a fejüket, tudás helyett.

Nagyon örülnék, ha a selejt eltűnne és normális verseny lenne a tanárok között is, akár más szakmákban, hivatásokban.
A semmirekellőket a tanároknak kell kivetniük.
De nem teszik.
Miért is?

Oszizsu 2016.02.16. 07:42:01

Éhes ló! Alkut ajánlok. Én egy nagyon hátrányos helyzetű kistérség nagyon hátrányos helyzetű településén tanítok. Gyere velem 1 hétig. Nem kell tanítanod, megtartom én az óráimat, de végig legyél ott velem, kövesd, amit csinálok, vedd észre, mit csinálnak a kollégáim, esetleg vedd át az adminisztráció egy részét, neveld a gyerekeket velünk együtt, vagy csak élj velük 1 hétig. Ami itthonra marad, arról majd csak tájékoztatlak. ÉS ezután írj véleményt rólunk, akik hivatástudatból, gyerekszeretetből 30-35 éve vagyunk a pályán.

Éhes ló 2016.02.16. 23:37:16

@Oszizsu: az alkud egyoldalú, mert te és a bandád sem állsz be mellém a munkámban, sem senki mellé aki 1-2-3-4 műszakban dolgozik keményen, adminisztrál, küzd és felel meg munkahelyi, szakmai, törvényi követelményeknek nap nap után, nem huszonórákban, munkaidő nyilvántartás nélkül, bezárt osztályajtók megett csinálva azt, amihez épp nagyúri kedve van.

Felneveletem a gyerekeimet, 32 tanávnél többet teljesítve és tűrve a selet szaktársaid aljasságát, tehetségtelenségét és a gyermekeimmel folytatott emberkísérleteit.
Amit lehet korrigáltam, segítettem a gyerekeimet megtanulni a valót, az igazat a PC patkányságok helyett, amit a magadfajták tömtek volna a fejükbe.

Max.tisztelet a nem nagy számú kivételnek.
Nem vagyok kiváncsi rátok, megéltem és a barátaim, családtagjaim is megélték a gyerekeikkel oviban, suliban-középsuliban-egyetemen.

Nem gondolom, hogy ne lenne jogom rólatok vélemény írnom.
Nem kell tojni tudnom, hogy tudhassam a tojás záp.
A szombati tüntikézésnek semmi köze nem volt sem a szakmához, sem a gyerekekhez.
Csak egy qrmányellenes hőzöngés volt, a sokadik már, amit minden benneteket fizető dolgozó ember nevében visszautasítok, beleértve azt is, hogy a gyermekeinket túszul ejtsétek azokban az iskolákban, amiknek a költségeit mi viseljük!

Bérczes Mihály 2016.02.19. 19:34:07

@Éhes ló: Ha értenél a pedagógus pályához, a tanítás folyamatához, akkor tudnád, hogy a felmérések eredményei nem az elmúlt 1-2-3-4 évnyi tanári munkát tükrözik, hanem a 10-12 évvel ezelőtt elhibázott és agyonliberalizált tanterveket.

Követelőzés max egyszer volt a tanárok részéről a rendszerváltozás óta, az 1989-ben volt. Tanári tüntetés 2012-ben.....

Tájékozódj mielőtt írsz.

Én senkit sem szeretnék meggyőzni, pláne olyat aki nem ismeri a VALÓS tanári munkát és sajnos tényleg olyan tanárokkal találkozott,akiknek nem a pályán a helyük.

Így amit írsz az azok számára sértő, akik tényleg dolgoznak.

Nem győzködtem senkit, tényeket írtam le.

Az óraszámokról sincs fogalmad- a 26 csak a konkrét tanítási óra, amire készülni kell előtte és azután. Gondolom ilyenről sem hallottál még vagy tényleg nem találkoztál normális tanárral.

Írtam, hogy milyen jogszabályokat olvass még el.

És ha már véleményed van, ráadásul ennyire kritikus akkor miért nem a saját neved alatt teszed meg.

Egyébként nem tűnik fel neked, hogy mindenki a te hozzászólásodra ugrik és akad ki...
Senki sem a személyedbe köt bele, hanem amit írsz abba...

Éhes ló 2016.02.21. 19:00:47

@Bérczes Mihály: ha értenék a tanári pályához, tanár lennék, nem más.
De nem tanár vagyok, csak elszenvedője a tanári alkalmatlanságnak és a politkai agitációnak.

Teljes félreértésben vagy, ha azt gondolod, hogy a tanárok elmúlt 2-3-4 évi alkalmatlanságával van gondom. Nekem a tanári kar elmúlt 50 évével van gondom, ami folyamatos lecsúszás volt, szünet nélkül.

Tájékozódni szoktam. Nem érdekelnek a kéthónapos szabadsággal megvert tanárok sirámai a 22 órás tanításhoz szükséges felkészülésükről. Láttam saját szemmel a "felkészülésüket" és látom ma is. Az eredményeiket is látom.
A foglalkoztatottak nem huszonórákat dolgoznak. Ez csak a tanároknak járó kiváltság, aminek ideje véget vetni.
A dolgozó emberek többségének a minimális heti munkaideje 40 óra, sokaknak több műszakban, hétvégén, gyakran túlórákkal is megfejelve.
Teszik zokszó nélkül, miközben alkalmatlan politkai agitátorok hisztériáznak a huszonóráikkal.
Nem érdekel ki sértődik. Engem az sért, hogy a jók a szart eltűrik és rám sértődnek a szar társaik helyett.
Az is sért, hogy négyzetrácsos ingbe öltöztetik a gyerekeket, sztrájkra bujtogatnak diákokat és balliberális poltikai agitációt folytatank tanítás helyett közintézményekben.
Az is nagyon zavar, hogy ezt az állam tátott szájjal tűri.

A blogszférában nicknevek alatt kommentelnek az emberek nincs semmi okom rá, hogy ne így tegyek én is, a te primitív provokációd a legkevésbé késztetne erre.
A véleményemet nem a személyem hitelesíti, hanem az, hogy (szomorú)tényeken alapul.

A "mindenki" "senki" fogalom tartalmával nem vagy tisztában.
Nem mindtha érdekelne a meggyőződésemben ha valóban "mindenki" ugrana és kiakadna, mert nem tetszési indexre gyúrok, hanem arra, hogy alkalmatlan huszonórákat "dolgozó" senkik ne ejthessék túszul a gyerekeinket közintézmányekben, ballibbant mocsokkal tömve a fejüket és agymosással kényszerítsék őket PC és magyarellenes eszementségeik biflázására.

Szóval takarodjon az iskolából, akinek nem kóser a heti 40 óra munka, a munka ellenőrzése, nyilvántartása, a számonkérés, a magyar állam által előírt tankönyv.

anonymand 2016.02.21. 19:01:00

@Bérczes Mihály:

Mintha (éhes) lóhoz imádkoznál.
Magam itt akadtam össze vele:
fedor.blog.hu/2016/02/17/klik_kadar_legjobb_tanitvanyai#c29605840

Ha nem tartanám magam kultúrembernek, azt írnám, hogy a helye a Vajdahunyad várában van, egy diorámában..

anonymand 2016.02.21. 19:01:02

@Bérczes Mihály:

"Senki sem a személyedbe köt bele, hanem amit írsz abba..." - tudhatnád, hogy csak és kizárólag néki van joga másokat minősíteni, hogy eszement utálata a pedagógusokkal szemben vezérli minden bejegyzését.
Azt pedig, hogy "Tisztelet a kivételnek", nem köll komolyan venni.

Éhes ló 2016.02.22. 12:47:58

@anonymand: ismát csak saját magadat minősítetted, mert két olyan kommentet sikerült iderottyantanod, amiben nulla érv, adat van, kizárólag szerény személyemet ócsárolja, miközben hozzád sem szóltam ezen psot alatt és te sem voltál képes a post kapcsán még egy szerény kommentre sem.

Nincs olyan, hogy "pedagógusok", olyan van, hogy rossz tsanár, rossz óvónő, meg jó tanár és jó óvónő és van olyan is, hogy politikai agitátor és van olyan is hogy munkáját nyugodtan, poltikamentesen végzó.

Akit én megvetek az a rossz tanár és a politkai agitátor. Egyiknek sincs helye közintézményekben, a gyerekeink mellett. Ahogy azoknak sem, akiket megagitáltak és mára már az eszüket vesztve demonstrálnak az ellen az állam ellen, aminek a vérét szívják és amely - velük szemben - demokrattikus felhatalamzással byr az ügyeink intézésére, törvényhozásra, az ország és a helyi ügyek intézésére.

CoolKoon 2016.02.23. 21:44:34

@Éhes ló: Vannak kártyás beléptető rendszerű munkahelyek, de általában ott se amiatt, hogy nézzék, ki mikor, mennyit van bent, hanem azért, hogy az adott területre csak az mehessen be, akinek kártyája van. És persze vannak gyárak is, ahol percre pontosan betáblázzák mindenkinek az idejét (főleg a szalag mellett dolgozókét), de érdekes módon azok valahogy mindig a legszarabb munkahelyek közé szoktak tartozni. Pl. az egészségügyben se figyelik az alkalmazottak minden percét, mivel (szellemi foglalkozásnál) ez irreális lenne. De még egy hivatalban se csinálják ezt. Az meg főleg nem igaz, hogy mérnökök meg menedzserek százezrei dolgoznak úgy, hogy minden percükről számot kell adniuk. Több cégnél dolgoztam mérnöki pozícióban (és láttam, hogy dolgoznak a menedzserek is), és sehol nem kellett részletekbe menő időbeosztást készíteni (sőt, általában csak a szabadságokat kellett vezetni, és ennyi).
Mint ahogy utaltam rá, a szellemi foglalkozásoknál ez egyszerűen nem divat, mégpedig azért, mert a munka jelentős részét egyszerűen nem lehet számszerűsíteni.

anonymand 2016.02.24. 09:22:34

@Éhes ló:

Volt ahol érveltem.
Mindhiába.
Hazudtál, megcáfoltalak.
Mindhiába.

Éhes ló 2016.02.25. 00:51:06

@CoolKoon: a munkaidó nyilvántartás törvény által előírt kötelezettség - vagy elektronilkus beléptető rendszerek adatbázából generálják, vagy kézzel vezetik.

A tanári munka a szellemi foglalkozások legalja, mind a művelőit, mind a színvonalát tekintve.
A mérnökök a komolyabb cégeknél nem habókra dolgoznak, hanem szigorú elszámolások alapján, komoily teljesítmánykényszerben, ráadásul napi 10-12 órán át, vagy azon is túl, mert a kötetlen munkaidó ezt is jelentheti.

A lényeget azonban ne ugorjuk át:
A tanárok mukakötelezettsége nem divat, és nem heti 40+ óra, hanem 22-26, a törvény szerint.
Ha ezt nem képesek ellenőrízhető, azonosítható módon adminisztrálni, akkor a kukába velük, mert semmire nem alkalmasak.
Az maradjon, aki képes 22-26 órát dolgozni és ezt ellenőrizhető módon le is adminisztrálni.