Kötőszó

Evangélikus közéleti blog

Nem mindennapi rangsor és siker – Megszólal a bonyhádi evangélikus igazgató

A középiskolai rangsorok élén rendre azok az elitgimnáziumok szerepelnek, amelyek jól megalapozott hírnevüknek köszönhetően, kiválogathatják a legjobban tanuló, és általában jó családi hátterű diákokat. Nahalka István oktatáskutató olyan rangsort készített, amely más szempontból értékeli a középiskolákat. Ez a lista azt mutatja, melyik iskola tud a legtöbbet kihozni a diákokból, hol zajlik eredményes pedagógiai munka. A rangsor ötödik helyén a Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Kollégium áll. A sikerről az iskola igazgatója írt a KötőSzónak.

Szerző: Andorka Gábor

bonyhadigimnazium.jpg

Nagyon sokféle szempont alapján ismét rangsorolták a középiskolákat az utóbbi hónapokban. Teljesen eltérő aspektusok alapján adott helyezéseket a HVG számára készült elemzés, és rendkívül sok megközelítésű összehasonlítás látott napvilágot a Nők Lapja hasábjain is. Ez utóbbi sajtóorgánum rangsorolása azért fontos, mert bizony rávilágít arra a tényre, hogy hány, de hány különféle szempont által vizsgálhatóak a különböző oktatási intézmények. Ezek után már evidenciának tűnik Lannert Judit lassan szállóigévé váló mondása: „Nem általában a legjobb iskolát kell megtalálni, hanem a gyermekünk számára a legmegfelelőbbet”.

Bár Neuwirth Gábor is végzett vizsgálatokat a „hozzáadott érték” alapján, igazán Nahalka István nevével lehet fémjelezni az ezen az elven végzett rangsorolást, értékelést. Nahalka nagyon plasztikusan megfogalmazza, hogy mit is kell érteni a „hozzáadott értéken”: „A hozzáadott érték nem más, mint amit a pedagógusok, az intézmények tesznek hozzá ahhoz, ami a hozzájuk került tanulóban már eleve megvan." Hogy mi az, ami „eleve megvan” a diákokban? A bennük lévő tehetség, motivációs szint, valamennyi IQ, EQ, családi háttér, és még sorolhatnám. Kinek több, jobb, kinek kevesebb, problémásabb. A hozzáadott érték azt jelenti, hogy egy iskola mennyit tud az otthonról, gyerekkel magával hozott adottságokon fejleszteni, növelni. 

Ismét Nahalka István szavait citálom, mert ennél egyszerűbb, egyértelműbb megfogalmazást nem tudok:

mérjük össze úgy az iskolákat, hogy mit tudnának tenni, ha csupa ugyanarról a szintről induló, és csupa ugyanolyan szociális helyzetű tanulót kellene nevelniük.

A Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium tanulói jórészt Tolna megyeiek, és bár évről-évre egyre többen érkeznek a szomszédos megyeszékhelyről, Szekszárdról, és akár távolabbi településekről diákok, a tanulóink nagyobb része a Völgység kistérségből jön. Az egyre növekvő vonzáskörzet, a jó képességű gyerekek egyre fokozódó érdeklődése iskolánk irányában tovább motiválja az iskolánkban dolgozó pedagógusokat, hiszen a hozzáadott érték az iskola pedagógiai színvonalán alapszik.

Iskolánk adottságai lehetőséget teremtenek természetközeli nevelésre, kollégiumunk és az ott folyó pedagógiai munka biztosan nem elhanyagolható a gyerekek fejlődésében. Nevelési-oktatási szempontból igyekszünk többféle képzési formában, más-más „erősségeket” hangsúlyozva választási lehetőséget adni a hozzánk jelentkező diákoknak, hogy mindenki arra fókuszálhasson elsősorban, amiben tehetséges.

Mint egyházi iskolában, mindenképpen meg kell említenem, hogy a oktató-nevelő munkát végző pedagógusokkal egyenrangú szerep jut az iskolalelkészeknek is, nemcsak a heti iskolai istentisztelet megtartásával, hanem a hittan oktatásban, a diákok, tanárok lelkigondozásában is.

A Nahalka István által fémjelzett „hozzáadott érték” rangsor, és annak kommentálása rendkívül fontos nemcsak a szakma képviselői számára, hanem mindenképpen hasznos az iskolát választó diáknak és szüleinek is. Miután itt olyan iskolák is jó helyezést értek el, akik a HVG „abszolút eredmény” rangsorán (ami a tanuló magával hozott magas kezdőszintje és a családi háttér hatásán nőhetett ki) nem kerültek be a legjobb százba, mindenképpen gondolkodásra kell hogy indítsák az embereket, hogy egy-egy rangsort a legmegfelelőbben értékeljenek. Úgy gondolom, mindenhol igyekeznek színvonalas munkával, lelkiismeretes pedagógiai hozzáállással a lehető legjobbat „kihozni” a gyerekekből, hiszen a pedagógiai hivatás legjobb visszajelzése az alma materre szeretettel visszaemlékező ember.

A hozzáadott érték rangsor 5. helyezése bátorít minket a további munkára, motiválja pedagógusainkat, hogy erőfeszítéseink nem hiábavalók.

A szerzőről:

Andorka Gábor (1978) – a Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium igazgatója, 2012 óta tanára. Történelem és közoktatásfejelesztés a szakterülete. A Szegedi Tudományegyetemen végzett.

Fotó: Innen.

A bejegyzés trackback címe:

https://kotoszo.blog.hu/api/trackback/id/tr228182002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KötőSzó

Társadalom és egyház, kereszténység és közélet, Krisztus és a 21. század. A világ (nem csak) lutheránus szemmel. Kötőszó – rákérdez, következtet, összekapcsol.

Partnereink

277475082_307565714663340_7779758509309856492_n.png
kevelet_tr.png

ksz.png

Közösségünk a Facebookon

süti beállítások módosítása